Jan de Nul laat tweede jack-up installatieschip te water
Jan De Nul’s installatieschip Voltaire werd op 30 januari te water gelaten op de COSCO Shipping-scheepswerf in het Chinese Nantong. Samen met onlangs te water gelaten Les Alizés zal de Voltaire ingezet worden voor de offshore windindustrie, maar zal het ook kunnen worden ingezet voor de ontmanteling van offshore olie- en gasinfrastructuur.
De Voltaire wordt het tweede en grootste jack-up installatieschip in de vloot van Jan De Nul: een schaalvergroting in de vloot van Jan De Nul die nodig is om de offshore windparken van de volgende generatie te kunnen installeren. De oplevering is voorzien voor de tweede helft van 2022, net zoals Les Alizés.
Voltaire
De Voltaire werd in eigen huis ontworpen. Het schip is gebouwd om offshore windturbines, inclusief tussenstukken en funderingen, te transporteren, te hijsen en te installeren. Met zijn hoofdkraan met een hijscapaciteit van meer dan 3.000 ton zal het de windparken van de huidige en toekomstige generatie op zee kunnen bouwen. De innovatieve hoofdkraan wordt uitgerust met een Universal Quick Connector (UQC), ontwikkeld door Huisman, in nauwe samenwerking met experten van Jan De Nul’s operationele en engineering teams.
De Voltaire zal ook kunnen worden ingezet voor de ontmanteling van olie- en gasinfrastructuur op zee. Het schip is een hefeiland met een geavanceerd jacking systeem. Vier 130 meter-lange palen liften het schip uit het water om zo stabiel te kunnen werken met een gehesen lading van 16.000 ton, in waterdieptes tot 80 meter.
In vergelijking met de Vole au Vent, het andere jack-up installatieschip van Jan De Nul, biedt de Voltaire bijna dubbel zoveel dekruimte. Het schip zal niet enkel in staat zijn om de toekomstige generatie van windturbines en funderingen te laden, de grotere dekruimte maakt het ook mogelijk om installaties op zee te optimaliseren, en brandstofverbruik en emissies te verlagen. Bovendien zal de Voltaire kunnen varen op biodiesel van de tweede generatie, wat de koolstofvoetafdruk tot 90% vermindert.
Net als Les Alizés is de Voltaire uitgerust met een zeer geavanceerd dubbel uitlaatfiltersysteem: met behulp van een dieselpartikelfilter (DPF) wordt tot 99% van de nanodeeltjes uit de emissies verwijdert, en door middel van een selectief katalytisch reductiesysteem (SCR) vermindert de uitstoot van NOx en andere verontreinigende stoffen tot niveaus die in overeenstemming zijn met de EU Stage V-regelgeving. De Voltaire en Les Alizés worden de eerste twee zeewaardige installatieschepen ter wereld met een extreem lage koolstofvoetafdruk.
In 2020, amper één jaar na de bestelling, kreeg Jan de Nul al de eerste opdracht toegekend voor de Voltaire. Het schip zal naar het Verenigd Koninkrijk varen voor de installatie van 277 GE Haliade-X-turbines tot 14 MW voor het 3,6 GW Dogger Bank offshore windpark.
Voorbereiding op volgende generatie offshore wind turbines
Jan De Nul Group bereidt zich al enkele jaren voor op de komst van die volgende generatie van offshore windcomponenten. In 2019 kondigde Jan De Nul de bestelling aan van twee installatieschepen van de nieuwe generatie.
Met een hijsvermogen van respectievelijk meer dan 3.000 ton en 5.000 ton zullen deze schepen, samen met de drie kabelinstallatieschepen uit Jan De Nul’s vloot, aan alle toekomstige eisen van de offshore windindustrie kunnen voldoen.
Category: Wereldwijd