Lex Keuning wint Maritime Designer Award voor additionele scheepsvoortstuwing met behulp van windenergie

| 2 november 2021

Maandagavond 1 november vond in De Doelen, Rotterdam de Maritime Awards Gala plaats. Tijdens deze avond werd de Maritime Designer Award 2021 uitgereikt aan Dr. Ir. Lex Keuning voor zijn idee om de prestaties van de Magnus Rotor, een toepassing van hulp zeilvermogen voor de voortstuwing van vrachtschepen, te verbeteren.

Additionele scheepsvoortstuwing met behulp van windenergie wint Maritime Designer Award 2021

Tijdens het Maritime Awards Gala ontmoeten ruim 700 maritieme professionals elkaar om samen met de pers, politiek en de genomineerden het innovatieve vermogen van de Nederlandse maritieme sector te vieren.

Vijf bedrijven, onderzoekers en ontwerpers kregen een prijs uitgereikt voor een bijzondere, praktisch inzetbare innovatie: van onderdelen voor onderzeeboten en modulaire ontwerpmethodes tot vaccinatieprogramma’s en complete elektrische, al dan niet autonome, vaartuigen. Twee thema’s sprongen er duidelijk uit: innovatie en duurzaamheid.

Additionele scheepsvoortstuwing met behulp van windenergie

Een van de awards dat uitgereikt werd is de Maritime Designer Award 2021. Deze werd uitgereikt aan Dr. Ir. Lex Keuning voor additionele scheepsvoortstuwing met behulp van windenergie. De toepassing van hulp zeilvermogen voor de (hulp) voortstuwing van vrachtschepen neemt een grote vlucht. Een van de systemen die momenteel worden ingezet, is de Magnus Rotor. Dit systeem is bekend vanwege zijn eenvoud, bedieningsgemak, hoge lift (opwaartse kracht), betrouwbaarheid en bedieningsgemak.

Het gaat om verticale cylinders die op een schip worden geplaatst. Door rond te draaien geven ze het schip extra stuwkracht (in wezen hetzelfde effect als een curve-ball bij voetbal of tennis), omdat de combinatie van de eigen snelheid van het schip en de werkelijke wind een ‘schijnbare wind’ laat ontstaan (d.w.z. de wind die men aan boord voelt). Zie hier hoe het principe werkt.

Lex Keuning’s idee (een extra ‘flap’) vergoot het rendement van de conventionele rotor. In een samenwerkingsproject van de TU Delft, Afdeling Maritieme Techniek en de Polytechnische Universiteit van Milaan werd bewezen dat Keuning’s aanpassing significant efficiënter is dan die van de conventionele rotor.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Overige award winnaars

Naast de Maritime Designer Award werden ook de volgende awards uitgereikt:

  • Maritime Innovation Award 2021: Demcon Unmanned Systems. Voor: nieuw type elektrische autonome onbemande vaartuigen
  • KVNR Award 2021: RIVM (Nils van der Kolk, projectleider moeilijk bereikbare doelgroepen). Voor: COVID-19 Vaccinatie- certificeringsprogramma zeevarenden
  • RNLN Van Hengel-Spengler Award 2021: Luitenant ter Zee 3e Klasse Noah Stam. Voor: onderzoek naar onderscheppingsmogelijkheden ballistische raketten en ontwikkeling 3D simulatiemodellen
  • KNVTS Ship of the Year Award 2021: Damen Shipyards Group. Voor: elektrische veerboot Bryggen voor Arriva, Kopenhagen

Het gala wordt georganiseerd door de Stichting Maritime Awards Gala. Hierin zijn Netherlands Maritime Technology, KVNR, KNVTS, Koninklijke Marine, Nederland Maritiem Land en het NISS vertegenwoordigd.

Tags: , , , ,

Category: Windenergie

Reacties zijn gesloten.