Econowind bereikt mijlpaal in verkoop VentoFoil units en schaalt productie op
Econowind, de Nederlandse specialist in Wind-Assisted Ship Propulsion (WASP) technologieën voor de maritieme industrie, heeft de grens van 100 verkochte VentoFoil units overschreden. Tegelijkertijd is het bedrijf de productie in de fabriek in Zeewolde aan het opschalen.

VentoFoils op de Amadeus Saffier
Sinds de eerste twee units werden geïnstalleerd op het schip MV Ankie in 2018, heeft Econowind zijn bereik gestaag uitgebreid. Op dit moment zijn 32 VentoFoil units in bedrijf, 33 units zijn momenteel in productie of klaar voor installatie en nog eens 37 units zijn gepland voor levering in 2025. De VentoFoil-technologie is met succes toegepast op bulkcarriers, tankers, RoRo- en containerschepen.
“De overschrijding van 100 verkochte VentoFoil units is een duidelijk teken dat windondersteunde scheepsvoortstuwing echt momentum krijgt”, zegt Chiel de Leeuw, CCO van Econowind. “Met stijgende brandstofkosten en steeds strengere milieuvoorschriften omarmen scheepseigenaren windenergie als een bewezen oplossing. Nu we de productie opschalen, staan we klaar om nog meer schepen te helpen over te stappen op groenere scheepvaart. De lichte en kantelbare VentoFoils zijn ideaal voor scheepseigenaren die waarde hechten aan flexibiliteit.”
Productie omhoog in Zeewolde
Om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, is Econowind de productie in haar fabriek in Zeewolde aan het opschalen. De grotere ruimte en geoptimaliseerde processen zorgen voor een hogere output en kortere doorlooptijden, zodat meer scheepseigenaren kunnen profiteren van de VentoFoil-technologie. Deze strategische stap positioneert Econowind om de productie op te voeren naarmate de industrie de verschuiving naar koolstofarme scheepvaartoplossingen versnelt.
VentoFoil serie
De VentoFoil-serie biedt flexibele oplossingen met versies van 10, 16, 24 en 30 meter, voor verschillende scheepsgroottes en operationele behoeften. Naast de vaste bevestigingen biedt Econowind ook gecontaineriseerde en Flatrack VentoFoil units. Deze kunnen eenvoudig worden overgezet tussen schepen, waardoor het een praktische, schaalbare oplossing is voor scheepseigenaren die de efficiëntie willen verbeteren en de CO2-uitstoot willen verlagen met behoud van operationele flexibiliteit.
Wind Reward Factor
Vanaf 2025 scherpt FuelEU Maritime de CO₂-reductiedoelstellingen aan van 2% tot 80% in 2050. Scheepseigenaren die VentoFoil technologie gebruiken, profiteren van de Wind Reward Factor (WRF), die de gerapporteerde uitstoot van hun schip verlaagt, waardoor naleving van de FuelEU Maritime, CII en ETS-regelgeving eenvoudiger en kosteneffectiever wordt. Volgens Econowind zorgt de integratie van VentoFoils voor lagere brandstofkosten, minder kosten voor koolstofemissierechten en betere CII-ratings, waardoor ze voor blijven op de regelgeving en tegelijkertijd hun operationele kosten verlagen. Bron: Econowind
Category: Windenergie