Fugro introduceert BluePrism™ USV voor autonoom en duurzaam geofysisch onderzoek
Fugro heeft een contract gesloten met Kooiman Engineering en Van Oossanen Naval Architects voor het scheepsontwerp van de Blue Prism™, Fugro’s volgende generatie onbemande oppervlakteschepen (USV’s). De Blue Prism™ is speciaal ontworpen voor operaties in zowel kust- als offshore-omgevingen en zal in 2023 commercieel beschikbaar zijn.
Fugro’s Blue Prism™ verzamelt zeer nauwkeurige bathymetrie- en subbodemgegevens met behulp van sensoren op de romp, terwijl het ook de mogelijkheid heeft om meerdere geofysische sensoren te slepen. Het schip is in staat om buiten het gezichtsveld te opereren en zal het eerste autonome vaartuig met lage koolstofuitstoot zijn dat deze geavanceerde vaartuigkenmerken en sensoren combineert.
In combinatie met Fugro’s smart datamanagementsoftware zullen de snelheid en het uithoudingsvermogen van de Blue Prism de risico’s verkleinen en de oplevering van projecten op het gebied van offshore wind, hydrografische kartering en kustverdediging versnellen, aldus Fugro.
Perry van Oossanen, Managing Director en Naval Architect bij Van Oossanen Naval Architects, zegt: “We zijn verheugd deel uit te maken van dit spannende project waarin de beste technieken in de Nederlandse scheepsbouw worden gecombineerd in dit nieuwe onbemande ultra-efficiënte schip. Het heroverwegen van het ontwerp en de lay-out van een onbemand schip is een droom die uitkomt voor een scheepsbouwkundig architect.”
Maarten Kooiman, directeur van Kooiman Engineering, zei: “De samenwerking tussen Kooiman en Van Oossanen heeft al tot innovatieve oplossingen geleid, en we zijn blij dat we Fugro kunnen helpen om de volgende stap te zetten op het gebied van onbemande schepen.”
Frank Koopman, Fugro’s Global Director Marine Site Characterisation, zegt: “Autonome schepen spelen een belangrijke rol in de toekomst van de maritieme survey sector door het verbeteren van de veiligheid, het verminderen van de CO2-uitstoot en het efficiënter leveren van gegevens van hoge kwaliteit. We hebben gekozen voor samenwerking met Kooiman Engineering en Van Oossanen Naval Architects vanwege hun uitgebreide staat van dienst op het gebied van innovatief scheepsontwerp en hydrodynamica en we kijken ernaar uit om met hen samen te werken aan dit spannende project, aangezien we vastbesloten zijn om onze vloot van USV’s uit te breiden voor veiligere, duurzamere operaties op zee.” Bron: Fugro
Category: Windenergie