NHL studenten presenteren resultaten haalbaarheidsstudie naar snellaadpaalaansluiting bij Dorpsmolen Reduzum

| 4 december 2024

Afgelopen vrijdag, 29 november, hebben studenten van de NHL/Stenden (Technische Bedrijfskunde) de onderzoeksresultaten gepresenteerd van een haalbaarheidsstudie naar de mogelijkheid van een snellaadpaal bij de dorpsmolen in Reduzum, Friesland.

Bron: BGF

Stichting doarpsmûne Reduzum wil zich toeleggen op het exploiteren van laadinfrastructuur in Reduzum. Zo worden er (semi) publieke laadpalen bij een sportveld gerealiseerd (11kw). Daarnaast is er de ambitie om een snellaadpaal van minimaal 300 kw aan te sluiten bij de dorpsmolen van Reduzum (doarpsmûne).

Deze coöperatieve windturbine van het type DW 61 van EWT uit 2022 wordt beheerd door Coöperatie doarpsmûne Reduzum e.o U.A, met meer dan 500 huishoudens uit de Friese dorpen Friens, Idaerd en Reduzum. De windturbine staat aan de Overijsselsestraatweg, vlakbij de afslag naar de N354. De A32 is nabij gelegen. Tegenover de windmolen staat een eetgelegenheid en nabij een parkeerplaats met een door Tamoil beheerde Shell Express station.

Snellaadpaal met directe link naar dorpsmolen

Het door de stichting en coöperatie geopperde idee is om door middel van een directe lijn – zonder aansluiting bij een netbeheerder – het mogelijk te maken om de opgewekte energie van deze windturbine, direct te leveren aan de eindgebruiker (in dit geval een ev-rijder of zelfs elektrische vrachtwagens). De stichting zal daarbij elektriciteit in gaan kopen bij de coöperatie (verantwoordelijk voor de exploitatie van de windturbine).

Het idee is voorgelegd bij de faculteit Technische Bedrijfskunde van NHL/Stenden in Leeuwarden, die enthousiast reageerde. De casus raakte aan verschillende thema’s die dat semester werden behandeld.

Ontwerp challenge

Gedurende ongeveer 4 weken hebben 45 studenten, opgedeeld in 6 groepen en bestaande uit zowel flex- als voltijdstudenten, zich beziggehouden met deze ‘ontwerp challenge’. Daarbij werd onderzocht in hoeverre het mogelijk is om een snellaadpaal bij de windmolen te realiseren en te exploiteren vanuit een technisch (o.a de directe lijn), juridisch en financieel oogpunt.

Foto: Coöperatie doarpsmûne Reduzum e.o U.A

Op vrijdag 29 november presenteerden de verschillende groepen elk een samenvatting van hun in een rapport uitgeschreven bevindingen aan de opdrachtgevers en hun opleidingsbegeleiders. Windenergie-nieuws mocht hier ook bij aanwezig zijn. De studenten werden begeleid door Gert Nomden, docent-onderzoeker bij NHL/Stenden. Vanuit de Stichting en Coöperatie waren aanwezig, Jeljer Zijlstra, secretaris van de Coöperatie, en bestuursleden Wybo Palstra en Albert Bouwstra.

Bij iedere presentatie kwamen onderwerpen aan bod zoals de meest geschikte locatie voor de laadpaal, het te verwachten gebruik door auto’s per dag, concurrerende laadpaallocaties, de te vragen kWh-prijs en de te verwachte investering en (terug)verdienmodel.

Alhoewel hierbij het detailniveau per groep varieerde, wisten zij allen te concluderen dat op basis van het stroomopwekpatroon van de windturbine een batterij nodig is om een continue laadvermogen te kunnen bieden indien er geen gebruik wordt/kan worden gemaakt van het landelijke net. De benodigde investering bleek per groep te wisselen, waarbij de hoogst geraamde investering zelfs in de buurt kwam van de totale investering van de hele windturbine zelf.

Verassende wending

Met opzet tot het laatst bewaard of niet, de laatste groep kwam uiteindelijk met een verassende bevinding naar voren die de gehele casus in een nieuw licht zette. Deze groep was er namelijk achter gekomen dat er vanuit Tamoil een vergunning bij de gemeente Leeuwarden was aangevraagd (en toegewezen) om ook laadpalen te realiseren bij het hier voor genoemde Shell to Go station. Alle benodigde vergunningen en financiering hiervoor zijn geregeld en waarschijnlijk beginnen de aanlegactiviteiten al in 2025.

Dit gaf de aanwezige vertegenwoordigers van de Stichting en Coöperatie de benodigde huiswerk mee om zich over te buigen. Gaan zij door met het plan? Zo ja, doen zij dit op eigen initiatief? Dan rijst de vraag of de gemeente nog een vergunning zal geven voor bijna dezelfde locatie. Of is er een mogelijkheid om samen te werken met Tamoil en energieleverancier te worden? Dit kan voordelen bieden maar brengt ook het risico met zich mee dat zij niet de gewenste kWh-prijs kunnen ontvangen.

Al met al zijn zowel de vertegenwoordigers van NHL/Stenden als de opdrachtgevers blij met de resultaten en de inzichten die zijn gegeven. Het is nu aan de Stichting en Coöperatie om zich te beraden en volgende stappen te overwegen. Tijdens de bijeenkomst gaven de vertegenwoordigers van de Stichting en Coöperatie al aan dat zij in ieder geval met Tamoil en de gemeente in gesprek willen gaan. Windenergie-nieuws blijft nieuws hierover volgen.

Tags: , , , , , , , , , ,

Category: Windenergie

Reacties zijn gesloten.