Vestas en Windcat Workboats testen eerste CTV op waterstof in Belgisch offshore windpark

| 4 juli 2022

© CMB.TECH

De Deense windturbinefabrikant Vestas start met zijn vaste leverancier Windcat Workboats een pilot met de eerste op waterstof aangedreven crew transfer vessel (CTV) ter wereld. De pilot vindt plaats in het Belgische offshore windpark Norther, en zal volgens de planning op 15 juli van start gaan. 

Aan offshore activiteiten gerelateerde koolstofemissies vormen momenteel een derde van de scope 1&2-emissies van Vestas. De inzet van waterstofschepen zal daarom van cruciaal belang zijn voor Vestas’ streven naar CO2-besparingen in zijn activiteiten. vestas start daarom een testprogramma in het Belgische offshore windpark Norther. De inzet van de CTV is hier onderdeel van.

De nieuwe CTV kan volgens Vestas een CO2-besparing van 158 ton opleveren, een geschatte besparing van 37 procent minder CO2-uitstoot in vergelijking met een traditioneel vaartuig. Deze besparing zal tijdens de pilot worden gevalideerd en er zal worden onderzocht hoe de oplossing kan worden opgeschaald als blijkt dat deze een effect heeft.

In eerste instantie grijze waterstof

De CTV is samen ontwikkeld met Windcat Workboats‘ zusterbedrijf CMB.TECH, dat grote mariene en industriële toepassingen ontwikkelt die werken op waterstof en ammoniak. De beide partijen presenteerden de CTV, de Hydrocat 48, in mei dit jaar. De CTV wordt aangedreven door een dual-fuel oplossing, waarbij waterstof kan worden gebruikt in combinatie met gasolie voor de scheepvaart. Waterstofbrandstof bevat geen koolstof, wat betekent dat de koolstofuitstoot aanzienlijk kan worden verminderd terwijl het vermogen gelijk blijft.

Op dit moment zal het schip voornamelijk worden aangedreven met grijze waterstof, omdat er onvoldoende groene waterstof beschikbaar is in de benodigde hoeveelheden. Met de pilot wil Vestas een traject uitwerken voor groene waterstof in haar offshore activiteiten, dat kan worden benut zodra groene waterstof het vereiste niveau van volwassenheid heeft bereikt.

Het programma, dat loopt tot eind 2022, biedt Vestas de kans om de meest schaalbare benaderingen voor de integratie van waterstof in de operationele opzet te onderzoeken. Het doel van de proef zal zijn om inzichten te verzamelen in de mogelijkheden en beperkingen van waterstofaangedreven schepen in de dagelijkse praktijk. Volgens Willen van der Wel, Managing Director bij Windcat Workboats, kan de pilot een kick-start geven aan de verdere ontwikkeling van onder ander de technologie, regelgeving en toeleveringsketen.  Bron: Vestas

Tags: , , , , , , , ,

Category: Wereldwijd

Reacties zijn gesloten.