Waterschap Drents Overijsselse Delta en IJsseldelta Wind mogen doorgaan met plan voor windturbine in Kampen

| 5 december 2024

Op woensdag 4 september heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State in een uitspraak bepaald dat de aan Waterschap Drents Overijsselse Delta en IJsseldelta Wind B.V. verleende omgevingsvergunningen voor een windturbine aan de Oslokade in Kampen blijven gelden.

Het college van B en W heeft op 23 september 2022 aan het Waterschap Drents Overijsselse Delta een omgevingsvergunning voor de bouw van een windturbine op het terrein van de rioolwaterzuivering aan de Oslokade 2 in Kampen en het gebruik daarvan in strijd met het bestemmingsplan “Bedrijventerrein Haatland”. Daarnaast heeft het college van B en W bij een ander besluit van 23 september 2022 aan IJsseldelta Wind B.V. een omgevingsvergunning verleend voor de bouw van een windturbine op het terrein van de containerterminal IJssel Delta Terminal aan de Oslokade 9 in Kampen en het gebruik daarvan in strijd met het bestemmingsplan “Zuiderzeehaven 2010”.

Bij afzonderlijke besluiten van 22 augustus 2023 heeft het college van B en W de verleende omgevingsvergunningen gewijzigd door met het oog op een goede ruimtelijke ordening voorschriften over geluid, slagschaduw, obstakelverlichting en externe veiligheid aan de omgevingsvergunningen te verbinden. Bij afzonderlijke besluiten van 19 september 2024 heeft het college van B en W de verleende omgevingsvergunningen opnieuw gewijzigd.

Beroep

Tegen deze besluiten hebben bedrijven en bewoners (appellanten) beroep ingesteld. De appellanten wonen in een bedrijfswoning op een perceel ten oosten van de vergunde windturbine aan de Oslokade 2 in Kampen, op ongeveer 270 m vanaf de windturbine.

De appellanten voerden onder andere aan dat de twee windturbines als een windpark aangemerkt hadden moeten worden, gezien de nabijheid van vier bestaande windturbines van Windkracht B.V. Hierdoor zouden zij mer (milieueffect rapportage)-plichtig zijn. Daarnaast voeren zij aan dat uit hun eigen interpretatie van een geluidkaart op Atlas Leefomgeving over de huidige geluidbelasting volgt dat de (cumulatieve) geluidbelasting ter plaatse van hun bedrijfswoning met de twee windturbines hoger zal zijn dan in de geluidsonderzoeken is berekend. Zij ervaren namelijk nu al hinder van het geluid van de bestaande windturbines in de omgeving. Ook uiten zij de twijfel of de projecten uitvoerbaar zijn, bijvoorbeeld wat betreft de mogelijkheid tot netaansluiting.

Uitspraak

Bovenstaande argumenten werden door de Afdeling als ongegrond bepaald. Wel geeft de Afdeling in haar uitspraak aan dat de twee wijzigingen in beide omgevingsvergunningen aantonen dat het college van B en W de oorspronkelijke omgevingsvergunning en de eerste wijziging onzorgvuldig heeft voorbereid en onvoldoende heeft gemotiveerd. Als gevolg hiervan oordeelt de Afdeling het beroep tegen de besluiten van 23 september 2022 en het beroep tegen de wijzigingsbesluiten van 22 augustus 2023 gegrond. Deze besluiten moeten worden vernietigd. Het beroep tegen de wijzigingsbesluiten van 19 september 2024 acht de Afdeling ongegrond.

Uiteindelijk ziet de Afdeling aanleiding om de rechtsgevolgen van de besluiten van 23 september 2022 in stand te laten voor zover die besluiten niet door de besluiten van 22 augustus 2023 zijn gewijzigd. Ook de rechtsgevolgen van de besluiten van 22 augustus 2023 worden in stand gelaten, voor zover die besluiten niet door de besluiten van 19 september 2024 zijn gewijzigd.

Dit betekent dat de aan het Waterschap Drents Overijsselse Delta en IJsseldelta Wind B.V. verleende omgevingsvergunningen toch gelden. Lees hier de volledige uitspraak

 

 

 

 

Tags: , , ,

Category: Onshore windparken, Windenergie

Reacties zijn gesloten.