Damen presenteert scheepsontwerp voor drijvende offshore windmarkt
Damen Shipyards maakte deze week bekend dat het een support vessel heeft ontworpen speciaal voor het installeren van verankeringssystemen voor offshore windturbine drijvers, de FLOW-SV (Floating Offshore Wind Support Vessel).
Het ontwerp bevindt zich nog in de conceptfase maar Damen is klaar voor de volgende stap om zo de groeiende drijvende offshore windmarkt te kunnen ondersteunen.
De FLOW-SV is zo door Damen ontwikkeld dat deze in het hele proces van het aanleggen van het verankeringssysteem kan voorzien; van de levering, installatie, bevestiging tot en met de inspectie van het systeem. Hiermee wordt een grote stap voorwaarts genaakt naar grootschalige installatie van drijvende windparken, aldus Wijtze van der Leij, Sales Manager bij Damen.
Het schip kan de enorme lengtes kettingen laden die nodig zijn om 9 ankers of suction piles te installeren en vast te zetten. In plaats van 1 drijvende windturbine in een missie af te meren, kunnen er zo drie worden vastgezet. Aangezien de FLOW-SV alle materialen en uitrusting kan meenemen die nodig zijn voor de installatie van 3 floaters, bespaart het schip tijd bij het oversteken en laden, zo geeft Damen aan.
Door de omvang en het gewicht van de ankers en kettingen die nodig zijn voor de installatie van offshore drijvende windturbines is een groter schip nodig dan de huidige schepen in deze sector tot nu toe. Met een lengte van ongeveer 150 meter en een breedte van 32 meter is de FLOW-SV dan ook een groot schip. Bij het ontwerp is rekening gehouden dat het schip een last van meer dan 4.000 ton kan dragen. De FLOW-SV combineert de trekkracht van de boegschroeven (400 ton) en extra trekkracht van de ankerlier (600 ton). Op dat moment werkt ongeveer 1.000 ton proof-load op het drijfanker van de turbine.
Tekst gaat verder onder de afbeelding,
Twee vaste schroeven in straalbuizen en twee azimuterende stuwraketten op het achterschip drijven de FLOW-SV voort en zorgen voor bollard pull naar voren. In het ontwerp is ook rekening gehouden met ruimte voor twee ROV’s (Remote Operated Vehicle) met twee afzonderlijke controlekamers naast een moonpool (een opening om onderzeese voertuigen in het midden van het schip te lanceren). Deze zijn nodig om inspectie van de zeebodem te kunnen uitvoeren om zo de beste plaats voor het anker te bepalen. Nadat de ankers voor de turbinedrijver zijn geïnstalleerd, kunnen de ROV’s via de moonpool worden ingezet voor inspectie van het anker en om te zien of het zich heeft ingegraven om een veilige grondverbinding tot stand te brengen.
Een 250-tons kraan (met een bereik van 12,5 m) met active heave compensation is geïnstalleerd langs de stuurboordzijde van het achterdek, terwijl twee kleinere railkranen beschikbaar zijn voor het hanteren van uitrusting aan dek. De FLOW-SV is bovendien ingericht voor het toekomstig gebruik van de duurzame brandstof methanol. Zes generatoren voeden de elektrische stuwraketten.
Input van industrie-experts
Damen heeft bij de ontwikkeling van FLOW-SV input van industrie-experts zoals Temporary Works Design (TWD), First Marine Solutions (FMS) en Intermoor gevraagd. Kennis over kritische specificaties van de missie-uitrusting werd geleverd door Kongsberg en McGregor.
Klaar voor volgende fase
Op dit moment zit Damen nog in de conceptfase maar het bedrijf heeft nu de fase bereikt waarin het partnerschappen wil aangaan om het concept te verfijnen en op maat te maken om vervolgend met een launching customer de drijvende offshore windmarkt te betreden. Het bedrijf geeft bovendien aan ook de kettingen, drijvers en sleepschepen te kunnen leveren en te kunnen helpen bij de financiering van constructies. Bron: Damen Shipyards
Category: Drijvende windenergie, Windenergie