Jan de Nul laat grootste installatieschip te water

| 9 januari 2022

Belgische maritieme en offshore aannemer Jan De Nul heeft afgelopen week in China haar nieuwste aanwinst in haar vloot te water gelaten. Het gaat om de Les Alizés, een offshore installatieschip van de nieuwste generatie voor windenergie en ontmantelingswerken op zee. Het schip staat gepland om in de tweede helft van 2022 gereed te zijn.

Jan de Nul laat grootste installatieschip te water

Bron: Jan de Nul

Les Alizés werd op de scheepswerf CMHI Haimen in China te water gelaten. Dit nieuwste en tevens grootste hijsschip uit Jan De Nul’s vloot zal in staat zijn om XXL-windturbineonderdelen op zee te installeren, in drijvende omstandigheden én met ultra-lage emissies.

De tewaterlating begon op 2 januari met het onder water zetten van het droogdok waarin Les Alizés werd gebouwd. Eenmaal drijvend, werd Les Alizés afgemeerd langs de aangrenzende kademuur. Op 5 januari vond een officiële plechtigheid plaats op de scheepswerf CMHI Haimen, in aanwezigheid van de directie van de scheepswerf en vertegenwoordigers van Jan De Nul Group.

Laatste bouwfase

De laatste bouwfase van het schip kan nu beginnen, inclusief testvaren op zee, met een oplevering in de tweede helft van 2022. De eerste opdracht van Les Alizés wordt de bouw van de offshore windparken Gode Wind 3 en Borkum Riffgrund 3 in Duitsland, waarvoor het schip 107 monopile funderingen in opdracht van de offshore windreus Ørsted zal moeten transporteren en installeren.

Philippe Hutse, Directeur Offshore Divisie bij Jan De Nul Group: “De bouw van ons offshore installatieschip Les Alizés ligt goed op schema. We kijken alvast uit naar de oplevering later dit jaar, zodat we verder kunnen bouwen aan de toekomst van offshore hernieuwbare energie. Samen met het Offshore Jack-Up Installatieschip Voltaire, dat momenteel ook in aanbouw is in China, zullen wij beschikken over het perfecte duo voor de installatie van de nieuwste generatie offshore windparken. Zo bieden we onze klanten de meest efficiënte oplossingen en resultaten.”

Innovatief ontwerp

Na de bestelling eind 2019 werd het ontwerp van Les Alizés verder gefinetuned. Zo wordt het schip uitgerust met een door Huisman ontwikkelde Universal Quick Connector (UQC). Deze kraan is een van de grootste in haar klasse. Een innovatieve elektrische monopile-grijper met bewegingscompensatie moet ervoor zorgen dar de volgende generatie monopiles veilig, efficiënt en met uiterste precisie kunnen worden geinstalleerd.
Daarnaast wordt het schip uitgerust met een volledig geautomatiseerd monopile-installatiesysteem. Het op maat gemaakte systeem bestaat uit een set draagbeugels, inclusief railsysteem en kantelscharnier, voor de verplaatsing aan boord en installatie van XXL-monopiles. Het ontwerp is bij uitstek geschikt om te werken in uitdagende weersomstandigheden en op woelige zee, aldus Jan de Nul.

Jan Van De Velde, Hoofd Nieuwbouwafdeling bij Jan De Nul Group: “We blijven ons richten op operationele efficiëntie, met het verbeteren van de veiligheid als belangrijkste doelstelling. De Universele Quick Connector, de innovatieve monopile-grijper met bewegingscompensatie en het volledig geautomatiseerde monopile-installatiesysteem passen perfect in onze strategie om geen manuele interventies op het dek te hebben tijdens installatiewerken. Door deze investering blijven we ‘top-of-mind’ en kunnen we de duurzame energie-industrie een ‘one-stop-shop’-installatie bieden.” Bron: Jan de Nul

Tags: , , , , , ,

Category: Wereldwijd

Reacties zijn gesloten.