Zweefvliegtuig wekt stroom op

| 10 december 2012

Het Nederlands bedrijf Ampyx Power dat een baanbrekende technologie voor de opwekking van duurzame energie ontwikkelt, heeft vorige week donderdag gezorgd voor een doorbraak in de opkomende ‘Airborne Wind Energy’ industrie. Met haar PowerPlane® prototype heeft Ampyx Power een volledig geautomatiseerde testvlucht van ruim 50 minuten gemaakt. De PowerPlane® wekt elektriciteit op door windenergie met behulp van een volledig automatisch bestuurd zweefvliegtuig om te zetten in grote krachten op een kabel waarmee het zweefvliegtuig verbonden is aan een stroomgenerator op de grond. Ampyx Power is het eerste bedrijf ter wereld dat in staat is om een zweefvliegtuig dat kan rollen, stampen en gieren terwijl het aan een kabel is verbonden, met een autopiloot volledig automatisch te besturen.

 

Goedkope windenergie zonder subsidie

Gedurende de testvlucht wekte het zweefvliegtuig met 5,5 meter spanwijdte gemiddeld 6 kilowatt op, met pieken van meer dan 15 kilowatt. Dit gebeurde bij zeer matige wind, bij hardere wind zal het prototype een piekvermogen van 50-60 kilowatt kunnen halen. De opschaling naar een commercieel systeem met een PowerPlane® van ongeveer 15 meter spanwijdte is inmiddels gestart. “Door onder andere aerodynamische optimalisatie zal ons eerste commerciële systeem net zo veel stroom opwekken als een middelgrote windmolen met 50 meter rotordiameter, en tegen een lagere kostprijs dan de modernste windmolens,” zegt Wolbert Allaart, directeur van Ampyx Power, “en na een tweede opschaling zullen we een kostenniveau bereiken dat zonder subsidie met elke andere vorm van stroomopwekking kan concurreren, dus ook met gas- en kolencentrales.”

 

Bij het ontwerp van het commerciële systeem ligt de nadruk op veiligheid en betrouwbaarheid. Ook in het prototype zijn geavanceerde veiligheidssystemen en protocollen geïmplementeerd, en Ampyx Power beschikt over alle vergunningen en ontheffingen van de luchtvaartautoriteiten die nodig zijn voor de testvluchten. PowerPlanes® kunnen zo goedkoop elektriciteit opwekken doordat met relatief weinig materiaal veel stroom opgewekt wordt. “De toren en de wieken van een middelgrote windmolen wegen samen zo’n 120.000 kg, en die worden bij onze technologie vervangen door een vliegtuig en een kabel die samen nog geen 400 kg wegen,” verklaart Allaart, “en bovendien staat onze stroomgenerator op de grond in plaats van op een stalen toren, en daardoor kan ook de fundering veel minder zwaar zijn. In feite vervangen wij dus staal en beton door geavanceerde technologie.”

 

Minder visuele impact

Doordat zo weinig materiaal gebruikt wordt, en ook omdat het vliegtuig hoger vliegt dan de maximale hoogte van windturbines (de operationele hoogte is 300-600 meter), is een
PowerPlane®-systeem veel minder opvallend dan een windmolen. Dit geldt helemaal voor de 10-20% van de dagen in het jaar dat de wind voor zowel conventionele windmolens als PowerPlanes® niet krachtig genoeg is om stroom op te wekken: windmolens staan dan stil – PowerPlanes® staan aan de grond.

Bron: Ampyx Poer

Category: Bedrijven, Electriciteit, Groene energie, Windenergie, Windmolens, Windparken, Windturbinefabrikanten

Reacties zijn gesloten.