Damen’s FCS 2710 een stap dichter bij mogelijke inzet in offshore windmarkt in de VS

| 11 oktober 2020 | 0 Reacties

© Damen Shipyards

De Fast Crew Supplier 2710 van Damen Shipyards Group is weer een stapje dichter bij potentieel gebruik in de Amerikaanse offshore windindustrie nadat het een principiële goedkeuring heeft gekregen van het Amerikaanse maritieme classificatiebureau ABS.

Damen moest het ontwerp van zijn standaard FCS 2710 aanpassen om aan de Amerikaanse eisen te voldoen. De wijzigingen omvatten de integratie van Waterjets die worden aangedreven door motoren die voldoen aan de voorschriften van de Amerikaanse Environmental Protection Agency.

De FCS 2710 is meer dan 65ft lang en heeft de Damen Sea Axe-romp (in Twin Axe-formatie). om veiligheid en comfort te bieden, zelfs in ruw water. De Sea Axe vermindert verticale versnellingen door het schip door de golven te laten glijden, waardoor veiligheid en comfort in zelfs ruw water mogelijk is, zo stelt Damen.

De FCS 2710, die in 2018 op de Europese markt werd geïntroduceerd, is gebaseerd op het succes van zijn voorganger, de FCS 2610. Damen heeft het ontwerp vergroot om meer flexibiliteit, dekruimte, tankinhoud, meer comfort en extra accommodatie te bieden. Een belangrijk element was de grotere tunnelhoogte van het schip boven het water, waardoor het kan opereren in wateren met meer dan 2 meter significante golfhoogte voor een aanzienlijk langere uptime.

De FCS 2710 heeft sinds de introductie al orders vanuit Europa en Azie ontvangen. Zo verwelkomde het Britse High Speed ​​Transfers begin dit jaar haar vierde FCS 2710. Het Taiwanese bagger- en nearshore-bouwbedrijf Hung Hua Construction Co. Ltd. bestelde er begin 2019 twee. Vorige maand leverde Damen de eerste FCS 2710 op de Nederlandse markt. Het schip werd verwelkomd door Rederij Groen die al drie FCS 2610 van Damen in haar vloot heeft.

Tags: , , , , , , , , ,

Category: Windenergie

Laat een reactie achter!