Rapport geeft inzicht in benodigde competenties wind op zee

| 11 juli 2019

Op woensdag 10 juli werd tijdens de Netherlands Offshore Wind Q-meeting het rapport ‘Werkgelegenheid Offshore Windenergie’ gepresenteerd. Het rapport geeft inzicht in de hoeveelheid mankracht en competenties die nodig zijn voor de uitrol van wind op zee in de komende jaren tot en met 2023. Het onderwijs en industrie kunnen vervolgens hierop inspelen.

Offshore wind speelt in Nederland een belangrijke rol in de energietransitie. Om inzichtelijk te krijgen hoeveel mensen er precies nodig zijn in de constructiefase en de operationele fase van windparken op zee en welke competenties precies nodig zijn, heeft TKI Wind op Zee in samenwerking met RVO.nl een onderzoek laten uitvoeren. Hiervoor werd de opdracht verleend aan Erik Knol (Qeam) en Erwin Coolen (ECHT).  De uitkomsten zijn terug te vinden in het rapport ‘Werkgelegenheid Offshore Windenergie’.

Voor het onderzoek is een bottom-up aanpak gebruikt. Aan de hand van interviews en workshops met medewerkers van offshore bedrijven (o.a. Deutsche Windtechnik, Gemini, OutSmart, SeaZip, Siemens Gamesa Renewable Energy, SIF, Smulders en Van Oord) zijn bestaande windparken geanalyseerd vanuit het personeel. Met de kennis die ze zo opdeden, gingen de onderzoekers vervolgens naar onderwijsinstellingen om te kijken of deze zich herkenden in de geïdentificeerde banen en de competenties die hieraan gekoppeld waren. UIt de gesprekken en workshops met onderwijsinstellingen bleek dat deze de vraag naar offshore windpersoneel hard zien groeien, maar niet weten hoe zij hun opleidingen het best kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden.

Mankracht
‘Dit rapport is belangrijk’, zegt John Baken, projectmanager bij TKI Wind op Zee, ‘Zo hebben we geleerd dat voor de bouw van de windparken de komende vijf jaar ongeveer 2.500 mensen nodig zijn. En in de operationele fase – die minimaal twintig jaar duurt – moet er voor beheer en onderhoud een personeelsbestand zijn van 320 fte. Getallen waar we eerder nog geen zicht op hadden.’

Competenties
Bij al deze banen horen specifieke taken, verantwoordelijkheden en competenties. ‘Eén van de uitkomsten van ons onderzoek is dat Engelstalig onderwijs op mbo en hbo-niveau noodzakelijk is’, vertelt Erwin Coolen, onderzoeker en offshore windexpert. Ondanks dat het reguliere onderwijs met het huidige aanbod voorziet in de benodigde vaardigheden zijn is er ook een noodzaak voor speciale onderwijsprogramma’s voor zeer specialistische functies. Die programma’s komen er alleen als onderwijsinstellingen daarvoor nauw samenwerken met de industrie.’

Incidenteel of structureel werk
‘Wij hebben als industrie continu te maken met dreigende personeelstekorten. Daarom werkten wij graag aan dit rapport mee.’ Aan het woord is David Pieter Molenaar, CEO bij Siemens Gamesa, de windturbinetak van Siemens. ‘Wij kunnen concrete cijfers en resultaten bieden van de windmolenparken waaraan wij hebben bijgedragen. We weten precies wat er gebouwd is, hoeveel uur werk dat gekost heeft en welk soort professionals er in welke mate voor nodig waren. Dat helpt een realistisch beeld te schetsen van wat je bij toekomstige parken nodig hebt.’

Baken benadrukt dat je bij het schetsen van dit beeld goed onderscheid moet maken tussen incidenteel en structureel werk. ‘Dat onderscheid brengt dit rapport mooi in kaart.’

Voorbereiden op de toekomst
In het rapport staat onder andere de aanbeveling voor de industrie om een human-capitalplan op te stellen: een plan om te zorgen voor een continue instroom van personeel. ‘Daar zijn we bij Siemens volop mee bezig’, vertelt Molenaar. ‘Bijvoorbeeld door studenten stages en afstudeeropdrachten te bieden. Maar ook door docenten uit te nodigen op ons trainingscentrum, om ze te laten zien hoe wij opleiden. Daarnaast informeren we studenten over wat offshore werk inhoudt, inclusief de vele veiligheid- en documentatieregels. Dankzij die duidelijkheid weten studenten beter waar ze aan toe zijn.’

Baken vertelt dat de uitkomsten van het rapport onderwijsinstellingen kunnen helpen hun opleidingsstrategie te bepalen aangezien er in duidelijk wordt welke functies nodig zijn en wat toekomstige offshore wind werknemers moeten kunnen. ‘Maar ook voor de overheid en de industrie zijn interessante aanbevelingen gedaan. Nu is het aan de overheid, industrie en het onderwijs om een plan voor de toekomst op te stellen.’

Lees hier het volledige rapport. Bron: TKI Wind op Zee.  Foto: Charlie Chesvick

 

 

 

Tags: , , , , , , , ,

Category: Offshore windparken, Onderhoud, opleidingen

Reacties zijn gesloten.