Windcat Workboats maakt als eerste gebruik van waterstof bunker
In de haven van IJmuiden is onlangs de eerste waterstof bunkervergunning van Nederland verleend. Hiermee kan het tevens in IJmuiden gevestigde Windcat Workboats vanaf nu in de haven zijn Hydrocat 48 met waterstof bunkeren voor werk in offshore windparken.
Het bunkeren van waterstof voor schepen is een belangrijke ontwikkeling voor de verduurzaming van de havens van IJmuiden en Amsterdam en de scheepvaart. Varen op waterstof draagt bij aan de ambitie van de provincie Noord-Holland om in 2050 klimaatneutraal te zijn.
Waterstof als brandstof voor schepen
Windcat Workboats, een specialist in Crew Transport Vessels (CTV) voor de offshore windsector, introduceerde recentelijk de Hydrocat 48, de eerste op waterstof aangedreven CTV ter wereld. Samen met Omgevingsdienst IJmond, Zeehaven IJmuiden N.V. en Port of Amsterdam heeft Windcat Workboats onderzocht wat er nodig was om het bunkeren van waterstof mogelijk te maken. Omgevingsdienst IJmond heeft namens gemeente Velsen een omgevingsvergunning verleend voor deze activiteit.
Willem van der Wel, Managing Director van Windcat Workboats: “Met deze vergunning is een belangrijke stap gezet om waterstof als brandstof voor schepen te kunnen gebruiken en ook deze industrie te vergroenen. Het bunkeren van waterstof voor de scheepvaart is een nieuwe ontwikkeling waardoor het vergunningsproces niet makkelijk was. Met deze eerste waterstof bunkervergunning verwachten we het gebruik van waterstof als groene brandstof te kunnen versnellen.”
Pilot met Hydrocat 48
Windcat Workboats heeft onlangs met de Hydrocat 48 in de IJmondhaven succesvol de pilot met het bunkeren van waterstof volbracht. Hierna wordt het schip vanuit de haven van Oostende ingezet voor haar normale operationele werkzaamheden: het onderhoud van 44 Vestas turbines van het Belgische windpark Norther. Windcat Workboats heeft de ambitie om in de toekomst meer waterstof aangedreven schepen in de vaart te nemen.
Vanuit het Noordzeekanaalgebied zal een groot deel van de geplande 21 GW wind op zee voor 2030 worden gerealiseerd en onderhouden. Om deze uitdaging te kunnen waarmaken, is er ruimte nodig voor haven- en kade infrastructuur. Daarom zijn investeringen gepland om de infrastructuur geschikt te maken voor productie, installatie en onderhoud van windparken. Nu de schepen die richting windparken gaan op waterstof kunnen bunkeren, wordt het werken aan deze transitie zo schoon mogelijk gemaakt.
Category: Wind & Waterstof, Windenergie