EnBW en DLR onderzoeken inzet drones bij onderhoud offshore windparken

| 12 april 2022

Bron: EnBW

EnBW, de Duitse ontwikkelaar van duurzame energie, en DLR, het Duits lucht- en ruimtevaartcentrum, gaan samen de inzet van drones voor het vervoer van onderhoudstechnici en materialen naar offshore windparken verkennen. Het onderzoek duurt drie jaar.

Windparken worden steeds verder op zee gebouwd. De daaraan gelinkte langere reistijd gaat ten koste van de effectieve tijd dat een onderhoudstechnicus kan besteden aan een windturbine.

EnBW en DLR zien in het licht van de vele ontwikkelingen in de stedelijke luchtmobiliteit die gericht zijn op het uitbreiden van transportsystemen in de lucht, gekoppeld aan investeringen van logistieke bedrijven in drone-technologieën, mogelijkheden om dit voor toepassing bij offshore windparken te verkennen.

“In onze eerste gesprekken met drone-experts hebben we alleen maar positieve reacties gekregen. Het gebruik van drones kan ook een toegevoegde waarde hebben en bijdragen tot een vermindering van de kosten. Aangezien de vliegroutes bijna uitsluitend over onbewoond gebied gaan, verwachten we minder beperkingen dan voor Urban Air Mobility,” zegt Dr. Michael Splett, hoofd Offshore Operations bij EnBW.

Voordelen

Moderne werkmethoden zijn veilig en goed geoefend, maar tijdrovend, en het is kostbaar om onderhoudstechnici op zee te huisvesten. Het gebruik van vrachtdrones om gereedschap en materiaal rechtstreeks naar de top van een windturbine van 100 meter te vervoeren, zou de behoefte aan kranen wegnemen. Als servicetechnici met luchttaxi’s zouden reizen zouden er geen transfers naar de turbines en diensten van twee weken met overnachtingen op zee nodig zijn.

“Als exploitant van offshore windparken willen we er graag aan bijdragen dat deze nieuwe logistieke aanpak wereldwijd een standaarddienst wordt”, zegt Michael Splett. “Onze rol is om windenergie- en vrachtdrone-technologieën samen te brengen en een aantal fundamentele uitdagingen aan te pakken. Een van de kwesties die moeten worden opgehelderd is hoe offshore windparken moeten worden uitgerust om het gebruik van drones mogelijk te maken, hoe een drone-landingsplatform eruit zou kunnen zien, hoe een transportcontainer moet worden ontworpen en hoe de communicatie-interfaces eruit zouden kunnen zien”, legt Jonas Janke, verantwoordelijk projectmanager en offshore specialist bij EnBW, uit.

Juridisch kader

Het onderzoeksproject, dat wordt gefinancierd door het Duitse federale ministerie van Economische Zaken en Klimaatbescherming, heeft ook tot doel het juridische kader voor het gebruik van transportdrones bij offshore windparken te verkennen en eventuele nog niet blootgelegde juridische aspecten voor deze toepassing of conflicten met bestaande regelgeving te identificeren.

DLR  schetst de randvoorwaarden voor het gebruik van drones in de omgeving van windparken en stelt de bevindingen over onbemande luchtvaartuigen ter beschikking. De wetenschappers voeren experimenten uit met een DLR-drone in een windpark op het land. Parallel daaraan wordt de werking in het offshore-gebied als model ontwikkeld en in simulaties nauwkeurig onderzocht.

Offshore Drone Challenge

Om ervoor te zorgen dat het onderzoeksproject niet alleen een theoretische oefening is, worden nu al uitgebreide praktijktests voorbereid in de vorm van de Offshore Drone Challenge (ODC). EnBW werkt al aan het wedstrijdontwerp, samen met DLR en andere partners. Een topjury zal vervolgens de “Drone Oscars” uitreiken. De eerste ODC-workshops zullen in het najaar worden gehouden op Hamburg Wind Energy 2022, de belangrijkste vakbeurs voor de windenergie industrie.

Tags: , , , ,

Category: Wereldwijd

Reacties zijn gesloten.