MO4 en Seaqualize Offshore Wind Innovation Award 2019 winnaars

| 12 december 2019

(l) Mark Paalvast en (r) Jelte Kymmell van MO4

Op 11 december is voor de derde keer de Offshore Wind Innovation Award uitgereikt voor het meest innovatieve project van een start-up of scale-up in de offshore windindustrie. Tijdens de Q-meeting van Van Oord en Siemens Gamesa wist Seaqualize de meeste stemmen van de 240 aanwezigen in de wacht te slepen. De prijs van de vakjury ging naar MO4.

De jury bestond uit Erik-Jan de Ridder (Marin), Nick Stokman (Lucros Investment) en Erwin Coolen ( Echt en de Rijke Noordzee). Zij hebben gelet op financierbaarheid, innovativiteit en commerciële haalbaarheid.

Nieuwe manier van bewegingsvoorspelling
MO4 heeft software ontwikkeld die de inzetbaarheid van schepen in offshore-operaties met veel meer nauwkeurigheid voorspelt dan momenteel mogelijk is. Dit door op een slimme manier de invloed van golven, wind en stroming op schepen te berekenen. Volgens de jury laat MO4 zien dat innovatie vooral begint bij goed na te denken over wat nu precies het ‘probleem’ is dat moet worden opgelost. De golfhoogte zou niet bepalend moeten zijn of een schip uit vaart, maar dat de ‘bewegelijkheid’ van het schip. De jury waardeert het dat MO4 daarbij de gebruiksvriendelijkheid van het systeem centraal stelt. Deze innovatie maakt het niet alleen veiliger om te opereren op zee, maar ook de inschatting van de werkbaarheid een stuk nauwkeuriger. De innovatie lijkt goed financierbaar door een duidelijk verdienmodel. Volgens Jelte Kymmell kan door slimmere berekeningen het chachrijn van veel installatiebedrijven flink omlaag omdat ze hun dure schepen vaker kunnen laten werken.

Gjalt Lindeboom van Seaqualize

Compensatie scheepsbewegingen
Seaqualize heeft een veersysteem ontwikkeld dat zelfs de zwaarste turbineonderdelen – van 600 ton en meer – stil laat hangen aan een bewegend schip. De Seaqualize Delta compenseert de verticale bewegingen van de deining met een minimale krachtsinspanning. Naar de mening van de jury is deze innovatie zeer veelbelovend. Door stevige technische doorontwikkeling er een geloofwaardig werkend pilot-systeem is ontwikkeld dat aan de basis kan staan van ‘floating’ installatie van windturbines of onderdelen daarvan. In potentie kan dit een verdere bijdrage leveren aan de kostprijsverlaging in offshore wind. Wat de jury opvalt is dat er blijkbaar dus nog steeds traditionele mechanische principes op innovatieve manier voor nieuwe toepassingen kunnen worden ontwikkeld. Het systeem maakt voor 95% gebruik van passieve energiekracht waardoor het systeem weinig energie verbruikt. Of, waarmee Gjalt Lindeboom het publiek wist te overtuigen: slechts 30 kW voor een last van 600 ton, te vergelijken met het vermogen van 15 waterkokers.

EnergyPod
Amphibious Energy viel buiten de prijzen. Amphibious Energy heeft de EnergyPod ontwikkeld, een transporteerbare, autonoom werkende energiecontainer. Dit alles-in-één plug & play pakket van wind-, zonne- en batterijopslag is ontworpen om dieselgeneratorsets op de monopile transition peaces te vervangen tijdens de installatie. Volgens de jury laat Amphibious Energy zien dat sommige innovaties niet technisch complex hoeven te zijn. Er lijkt een goede business case aan ten grondslag te liggen om dieselgenerator te vervangen door de duurzame EnergyPod, met daarbij – niet onbelangrijk – een kostenvoordeel tot 50%. De inschatting is dat financiering van deze innovatie en de opschaling goed haalbaar is.

Tags: , , , , , , , ,

Category: Offshore windparken, Windenergie

Reacties zijn gesloten.