Eerste test met walstroom voor zeeschepen in Amsterdamse haven
Afgelopen week, op 8 en 9 februari 2021, vond de eerste test plaats met walstroom voor zeeschepen bij de Waterland Terminal van VCK Logistics in de haven van Amsterdam. Via de mobiele batterij van SKOON ontving het schip Wilson Goole van rederij Wilson als eerste zeeschip stroom. De batterij wordt gevuld met stroom van Windpark Ruigoord of met energie uit biomassa van AEB.
Schone scheepvaart is een belangrijk speerpunt in de strategie 2021 – 2025 van Port of Amsterdam. Het aanbieden van walstroom op locaties binnen de ring is hier een voorbeeld van. Voor binnenvaart en riviercruiseschepen is het al mogelijk. Dit wil Port of Amsterdam nu verder uitbreiden voor zeeschepen bij de verschillende terminals. De test met de batterij van SKOON en het schip Wilson Goole laat ziet dat het mogelijk is om grote schepen met regelmaat van energie te voorzien met een batterij.
Stroom van Windpark Ruigoord
De mobiele batterij van SKOON kan overal in Amsterdam groene energie leveren. Port of Amsterdam gebruikt het om tijdelijke piekmomenten op het netwerk van de walstroom op te vangen. De samenwerking werd in maart 2020 aangekondigd. De batterij wordt gevuld met lokale windenergie van het Windpark Ruigoord. Windpark Ruigoord is gelegen in het meest westelijke deel van het Westpoort-gebied van de Amsterdamse haven en bestaat uit 9 windturbines. Het is een project van Port of Amsterdam en Eneco.
Daarnaast wordt ook energie uit biomassa van AEB gebruikt om de batterij te vullen. Hiermee is het in staat om voor 630 kWh aan stroom te leveren. Dit komt neer op tenminste twaalf uur aan energie voor walstroom. Of twee maanden voor een tweepersoonshuishouden.
Op locaties met een kleine netaansluiting kan er voor langere periodes tot 550 kW aan piekvermogen geleverd worden. Dit is recentelijk ook gedaan in samenwerking met het Shared Energy Platform(link is external) (SEP). SEP is een initiatief van Port of Amsterdam om het beschikbare vermogen in het elektriciteitsnet te vergroten.
Aanpassingen aan schepen
Voor de aansluiting op walstroom zijn bepaalde aanpassingen nodig aan de schepen. Wilson Eurocarriers vaart wekelijks naar Amsterdam en heeft al voor 80 van de 126 schepen aanpassingen gedaan. Robert Bravenboer, Directeur bij Wilson Agency: “Wij vinden het belangrijk dat we de mogelijkheden voor walstroom optimaal gaan benutten. Hopelijk wordt dit straks de standaard in alle havens. Wij geloven erin dat de verduurzaming van havens snel zal gaan en dragen graag ons steentje bij. We zijn erg blij dat we deze pilot in Amsterdam hebben kunnen doen’’.
In de haven van Rotterdam wordt ook gewerkt aan een nieuw walstroomproject. Hier gaat Windpark Landtong Rozenburg stroom leveren zodra deze gereed is. Dit staat gepland voor 2022.
Category: Onshore windparken, Windenergie