Acta Marine breidt vloot uit met 2 nieuwe CSOVs

| 14 juni 2022
Acta Marine breidt vloot uit met 2 nieuwe CSOVs

Bron: Acta Marine

Acta Marine heeft een contract ondertekend voor de bouw van twee methanol MDO/HVO aangedreven DP2 Construction Service Operating Vessels (CSOV’s) bij de Turkse scheepswerf Tersan voor inzet in offshore wind. Het contract bevat ook de optie voor twee schepen voor levering in een later stadium.

De oplevering van de eerste twee schepen is gepland voor Q2 en Q3 2024. De schepen  zijn in de eerste plaats gericht op de markt voor de bouw van offshore windparken.

De CSOVs zijn voorzien van het nieuwe SX-216 TWIN-X achterschip-ontwerp van Ulstein Design & Solutions AS, dat exclusief is ontworpen voor en in samenwerking met Acta Marine.

De CSOV meet 89 meter in lengte, 19 meter in breedte en biedt plaats aan 135 personen in 85 hutten. Het schip zal worden uitgerust met een SMST Motion Compensated Gangway-systeem, gemonteerd op een geïntegreerde toren met hoogteverstelling en een personeels-/goederenlift. Daarnaast beschikt het schip over een SMST 3D-motion gecompenseerde kraan met 6t hefvermogen. De laadruimte is 500 vierkante meter binnen, en 500 vierkante meter buiten. Het vaartuig biedt een efficiënte en veilige loop-overslag van personeel en lading bij aanzienlijke golfhoogten (Hs) tot 3,0 meter.

Wendbaarheid in het veld, hoge operabiliteit en werkbaarheid, veilige overdracht van mensen en lading, geoptimaliseerde logistiek aan boord, hoge productiviteit en hoog comfort voor de bemanningen van de bevrachters zijn van eminente waarde bij het ontwerp van dit schip, aldus Acta Marine.

Minimalisatie van CO2-voetafdruk

Rob Boer, Managing Director bij Acta Marine. “Dit schip, dat een primeur is op het gebied van offshore windenergie, zal kunnen varen op dual fuel methanol en MDO/HVO, waardoor de CO2-voetafdruk in de nabije toekomst sterk zal afnemen in combinatie met een batterij-energiesysteem.”

Met een sterke ESG- en duurzaamheidsfocus ziet Acta Marine methanol als een van de meest haalbare alternatieven om haar koolstofvoetafdruk in de maritieme ruimte te minimaliseren en meer specifiek voor offshore schepen. “Dual fuel methanol aangedreven voortstuwingstreinen scoren hoog in termen van technologische gereedheid en komen in aanmerking voor verdere verbetering naar een single fuel methanol upgrade in een later stadium. Dit maakt het mogelijk om nu al aanzienlijke CO2-reductiemaatregelen toe te passen, terwijl het schip gedurende zijn hele levensduur netto nul blijft”, aldus Simon Anink, General Manager bij Acta Marine.

De nieuwe CSOV’s van Acta Marine kunnen ingezet worden bij de bouw en inbedrijfstelling van offshore windparken en daarna voor onderhoudstaken uitvoeren op voltooide windparken. Sinds de introductie van het Walk to Work-schip Acta Orion eind 2015, gevolgd door Acta Auriga en Acta Centaurus, heeft Acta Marine meer dan 150.000 werknemers overgebracht van en naar windturbines en offshore constructies in soms uitdagende weersomstandigheden.

Tags: , , , , , , , ,

Category: Windenergie

Reacties zijn gesloten.