Damen introduceert nieuw offshore laadconcept voor volledig elektrische CTV-operatie
Damen Shipyards Group heeft deze week een nieuwe concept voor een offshore oplaadsysteem voor Crew Transfer Vessel (CTV) aangekondigd, dat de uitstoot tijdens de operationele fase van een offshore windpark drastisch moet verminderen.

Het systeem voorziet in een volledig elektrisch CTV dat kan laden bij een windturbine op zee of bij een van Damen’s Commissioning Service Operations Vessels (CSOVs) dat uitgerust is met een lader.
Omdat de infrastructuur voor op de turbine gemonteerde laders nog niet op grote schaal beschikbaar is, biedt het opladen van vaartuig tot vaartuig eigenaren en exploitanten van CTV’s een kans om op dit moment te investeren in de duurzame technologie van de toekomst. Dit kan zowel met een conventionele, diesel-aangedreven CSOV, als met een volledig elektrische versie, zoals bijvoorbeeld door Damen geïntroduceerd in september 2023. Vanuit het oogpunt van emissiereductie heeft de laatste optie de voorkeur, legt Mark Couwenberg, Product Manager Service Operations Vessels bij Damen, uit.
Gemakkelijke toegang tot energie
Het installeren van een groot accusysteem aan boord van een CTV is een uitdaging, gezien het gewicht en de ruimtebeperkingen. Door het systeem op de veel grotere, minder ruimtegevoelige CSOV te installeren, krijgt het kleinere vaartuig toegang tot de energie die het nodig heeft zonder in te boeten aan mogelijkheden.
Het gebruik van de CSOV als gastheer voor de lader moet nog meer voordelen bieden. Zo is de achtersteven van het schip lager dan bij een turbine, waardoor het schip gemakkelijker toegang heeft tot de lader. Bovendien kan de CSOV, in tegenstelling tot de turbine, van positie veranderen, waardoor de CTV kan laden in de meest beschutte positie met betrekking tot golfcondities.
Het laadsysteem dat Damen heeft toegepast op zijn concept is ontwikkeld door het Britse MJR, een specialist in offshore laadsystemen. De CTV zou worden aangesloten via een belmond die de lader opvangt die wordt neergelaten vanaf een haspel op het achterdek van de CSOV.
Nadat het personeel van boord is gegaan, kan het schip worden aangesloten via een sterk geautomatiseerd, veilig proces. Naar verwachting duurt het opladen rond de 2-3 uur, afhankelijk van het operationele profiel. Bron: Damen
Category: Offshore windparken, Windenergie