OffshoreWind4Kids: van leuk idee tot internationaal project om kinderen te leren over techniek en duurzame energie

| 14 juni 2021

Toen de Belg William Beuckelaers in januari een windturbine bouwpakket voor zijn verjaardag kreeg wist hij nog niet dat deze hobby zich zou ontwikkelen in een heus project, OffshoreWind4Kids, om kinderen te leren over techniek, technologie en hernieuwbare energie.

En dan met name onder meisjes, benadrukt Beuckelaers tijdens onze digitale meeting. Er is grote noodzaak aan meer diversiteit en dat heeft hem in eerste instantie beïnvloed om OffshoreWind4Kids te starten. Daarnaast wil hij met Offshorewind4kids innovatie stimuleren en de kennis vergroten over offshore wind bij het grote publiek.

Innovatie toepassen

De offshore windindustrie is niet nieuw voor Beuckelaers en hij is ook niet nieuw voor de offshore windindustrie. Voor zijn relatieve jonge leeftijd heeft hij door medewerking aan onderzoeken al verschillende awards mogen binnenhalen.

Tijdens zijn studie in België specialiseerde hij in geotechniek met toepassing in grootschalige projecten. Via het Erasmus programma studeerde hij ook één jaar aan de TU Delft in Nederland. Het is daar waar zijn interesse voor offshore wind echt werd aangewakkerd. Met name een vak over de structuren voor offshore windturbines (vanaf de toren naar beneden) trok zijn interesse. Zijn master thesis was op het gebied van de dynamica van windturbines en specifiek over de interactie tussen de bodem en de structuur.

Een doctoraat in Oxford over het cyclisch gedrag van de bodem-structuur interactie volgde hierna, op zijn 25e. Hij deed hiervoor mee aan een groot internationaal onderzoeksproject waar ook de voornaamste ontwikkelaars bij betrokken waren. Na zijn doctoraat ging hij eerst als consultant aan de slag. Op dit moment is hij werkzaam bij de maritieme en offshore aannemer Jan de Nul waar hij als geotechnisch ingenieur verantwoordelijk is voor ontwerp en installatie van windturbines op zee. Zo kijkt hij onder andere naar de meest praktische installatiemethodes.

Beuckelaers zit daarnaast ook in verschillende onderzoeksprojecten samen met o.a. Deltares. Zo werkt hij mee aan een project gericht op hydraulische retractie van funderingspalen. Daarnaast werkte hij ook op het BLUE Pilot project waar de BLUE Hammer getest werd, en hij werkte ook mee aan het PISA-project naar nieuwe ontwerpmethodes voor monopiles.

Demonstratie op zee

Zijn werk en de onderzoeksprojecten brachten hem op het idee om in zijn vrije tijd zelf ook verschillende fundaties te testen om voor zichzelf te zien hoe de concepten werken. Zo bouwde hij met een aantal onderdelen die hij nog thuis had liggen een drijvende structuur waarop de speelgoed windturbine geplaatst zou kunnen worden. Deze had tot die tijd alleen maar als achtergrond gefungeerd voor de vele digitale meetings die Beuckelaers had.

“Toen ik de drijvende windturbines aan het installeren was aan de Belgische kust spraken verschillende mensen mij aan en vroegen ze of ik dit ook voor kinderen wilde doen”, vertelt Beuckelaers. Zo ontstond het plan voor een demodag.

In eerste instantie was het idee om één extra windturbine aan te schaffen. Om de aanschaf en de voorbereidingen van de demodag te financieren deed hij een oproep op het crowdfunding platform buymeacoffee. Zijn inzet was 35 Euro. Al gauw bleek dat er veel enthousiasme voor het plan bestond, van over de hele wereld. Met het overige geld schafte hij extra windturbines aan zodat hij turbines op verschillende fundatie types kon demonstreren. Ondertussen heeft hij er al 6 en van meer recente generaties.

Veel mensen waren ook bereid om vrijwillig mee te helpen aan het plan. Zo hielp iemand hem in slechts 5 dagen aan een logo. Uiteraard met een meisje als symbool voor de noodzaak van meer diversiteit.

Demodag in Oostende

Op 4 april vond op het strand van Oostende de eerste demodag plaats, een prestatie aangezien België, zoals de rest van de wereld, strenge COVID-19 maatregelen hanteerde. Uiteindelijk waren die dag 18 families aanwezig. Er werd hierbij gebruik gemaakt van de zogenaamde ‘bubble’ waarbij elke familie gedurende 30 minuten een windturbine bouwden. De kinderen konden verschillende typen fundaties plaatsen en daar een windturbine op plaatsen. Zo kon een monopile in de grond worden geslagen met een hamer, een jacketconstructie aan de bodem worden bevestigd en een gravity-based-fundatie worden gevuld met zand. Een vierde windturbine werd geplaatst op een drijvende constructie.

Opzetten van lokale en internationale hubs

Beuckelaers heeft heel veel positieve feedback ontvangen op de demodag. De volgende stap zou zijn om mensen op te leiden om de demo te kunnen geven. Deze personen zouden dan op hun beurt het materiaal aanschaffen en zelf de demo’s geven. Hij had zelf al een manual gemaakt en werkt ondertussen ook aan een bouwgids zodat mensen over de hele wereld dit kunnen doen. Dat allemaal naast zijn fulltime baan.

Ondertussen is de organisatie stap voor stap aan het professionaliseren, heeft hij meer ondersteuning en zijn er concrete plannen ontstaan om lokale hubs op te zetten. Het huidige plan is dat universiteiten als hubs voor het project gaan dienen en promovendi met relevante expertise als instructeur kunnen dienen. Lokale scholen kunnen het materiaal van deze hubs huren en indien nodig een instructeur inhuren.

Het idee van Beuckelaers is ook internationaal niet onopgemerkt gebleven. Voor Engeland, Nederland, Duitsland en Denemarken zijn al serieuze plannen om ook daar OffshoreWind4Kids hubs op te zetten.

Partners gezocht voor financiering

Voor zowel de lokale als internationale hubs is financiering nodig: voor het opzetten van deze hubs en het kopen van het benodigde materiaal voor het organiseren van schoolevenementen of demodagen. OffshoreWind4Kids is hiervoor op zoek naar industriepartners om mee te doen. Ze bieden geïnteresseerde bedrijven twee type partnermogelijkheden: gelieerde partnerschap en hoofd branchepartner. Een hoofd branchepartner laat toe om een hub op te zetten en gedurende een jaar te ondersteunen. Het budget van gelieerde partners laat OffshoreWind4Kids toe om extra demo dagen te organiseren en materiaal aan te schaffen.

Drijvende wind challenge

Om innovatie in offshore wind tevens te stimuleren, lanceert OffshoreWind4Kids een universiteitsuitdaging voor drijvende wind. Ingenieursstudenten van universiteiten van over de hele wereld kunnen meedoen aan deze competitie. De studenten moeten een drijvende windturbineconstructie ontwerpen en bouwen. De structuur moet een Kosmos (4e generatie) windturbine ondersteunen en bestand zijn tegen gespecificeerde wind- en golfcondities. De concepten uit verschillende groepen worden aan het einde van het academiejaar beoordeeld door een onafhankelijk panel. De challenge opent in het komende academiejaar.

Volg OffshoreWind4Kids ook op Instagram

Text: Sabine Lankhorst

Tags: , , , , , , ,

Category: Longreads, Wereldwijd, Windenergie

Reacties zijn gesloten.