Van Oord’s nieuwe offshore installatieschip Boreas succesvol te water gelaten in China
Deze week is Van Oord’s nieuwe offshore installatieschip Boreas te water gelaten op de Chinese scheepswerf Yantai CIMC Raffles offshore Ltd. Het schip is speciaal gebouwd voor het transport en de installatie van de volgende generatie fundaties en turbines voor offshore windparken en is naar verwachting in 2025 commercieel beschikbaar.
Als de Boreas in de vaart is, is dit het grootste schip in zijn soort. Omdat het schip zo groot is was de tewaterlating een uitdaging. Eerst moest het schip van de bouwplaats naar de kade worden verplaatst. Dit gebeurde met de zogenaamde ‘skid-methode’. Dit is een veilige en efficiënte manier voor het horizontale transport van zware en grote objecten over een lineair traject. Daarna werd het schip op dezelfde manier van de kade op twee pontons geplaatst. Deze pontons werden later afgezonken in een gecontroleerde operatie, wat betekende dat de Boreas kwam te drijven. Nadat de Boreas veilig langszij werd afgemeerd, kon worden verder gewerkt aan het schip door de installatie van hoofdkraan en het verlengen van de poten van het jackup-schip. Ook de technische installatie van het schip krijgt verder vorm, waarna de proefvaarten worden uitgevoerd om de prestaties te testen. Hierna wordt de Boreas door de werf overgedragen aan Van Oord.
Toekomstbestendig
De Boreas helpt Van Oord om voorbereid te zijn op de schaalvergroting in de offshore windindustrie. Het schip is 175 meter lang en heeft een kraan met een 155 meter hoge giek, die meer dan 3.000 ton kan hijsen. Dankzij vier reusachtige jackup-poten van elk 126 meter kan het schip gebruikt worden in waterdiepten tot 70 meter. Het is daarmee geschikt voor de installatie van de volgende generatie van offshore windturbines (20 MW) op zee.
Duurzame eigenschappen
Als voorbeeld van de energietransitie binnen Van Oord is de Boreas het eerste schip in zijn soort dat op methanol, de brandstof van de toekomst, vaart, waardoor de CO2-voetafdruk van het schip met meer dan 78 procent afneemt. Bovendien zal het schip worden uitgerust met een geavanceerde actieve emissiecontroletechnologie (Selective Catalytic Reduction) om de NOx-uitstoot tot een absoluut minimum te beperken. Een accu van ongeveer 6.000 kWh kan piekbelastingen opvangen en energie regenereren om het brandstofverbruik en de bijbehorende uitstoot nog verder te verlagen. Bron: Van Oord
Category: Windenergie