Siemens Gamesa, deugro en Amasus Offshore kondigen 2 nieuwe offshore windturbine transport schepen aan
Siemens Gamesa heeft deugro Danmark en het in Delfzijl gesitueerde Amasus Offshore B.V. geselecteerd om twee nieuwe, op maat gemaakte schepen voor het transport van offshore windturbine componenten op de markt te brengen.
Siemens Gamesa en expeditie en projectlogistiek specialist deugro hebben een lange termijn charterovereenkomst gesloten voor deze nieuwbouwschepen, Rotra Futura en Rotra Horizon, die in 2025 zullen worden opgeleverd. maritieme dienstverlener
Voortbouwend op bestaand concept
Het nieuwe concept bouwt voort op het bestaande op maat gemaakte en bekroonde Rotra-concept met de Rotra Mare en Rotra Vente schepen. Sinds 2016 is dit concept succesvol gebleken-
vermindering van risico, laadtijd en kosten door gebruik te maken van een uniek RO/RO en gantry systeem bij het transport van offshore windturbine componenten.
De nieuwe schepen zijn ontworpen om de toenemende omvang en het gewicht van de volgende generaties offshore windturbinecomponenten aan te kunnen en tegelijkertijd de beste ladingopname en operationele flexibiliteit te garanderen.
Rotra Futura en Rotra Horizon worden 167,6 x 26 meter groot, waarbij het dekhuis en de accommodatie naar voren zijn geplaatst voor een optimale vrachtopname zonder zichtbeperkingen.
De schepen worden uitgerust met een RO/RO-helling aan het achterschip, drie Liebherr-kranen en een uniek gantry systeem, waardoor de bladen in drie lagen kunnen worden geborgen, wat een goede flexibiliteit biedt in de ladingsamenstelling en wijze van laden.
Lagere koolstofvoetafdruk
Het verminderen van de totale koolstofvoetafdruk was een van de belangrijkste drijfveren in de ontwerpfase en de conceptuele ontwikkeling van deze nieuwe schepen. Het energieverbruik is verminderd dankzij een aërodynamische en hydro-geoptimaliseerde rompvorm, een speciale rompcoating met lage weerstand en een ultramoderne Wärtsilä dieselmotor met een 15% lager verbruik en koolstofvoetafdruk dan de huidige normen. Daarnaast is er een efficiënte aandrijflijn met hybride aandrijving en een reinigingssysteem dat voldoet aan de hoogste IMO Tier 3-normen geïntegreerd in de nieuwe schepen, waarbij ook speciale aandacht is besteed aan de terugwinning van afvalwarmte.
“Met Rotra Futura en Rotra Horizon beschikken we over de juiste middelen om toekomstige uitdagingen aan te gaan en essentiële operaties uit te voeren. Met de uitbreiding en ontwikkeling van onze samenwerking kijken we uit naar de komst van deze twee nieuwe schepen. Samen met strategische partnerschappen met andere belangrijke leveranciers, zal deze nieuwe gecombineerde vloot ervoor zorgen dat we een sterke basis hebben van waaruit we kunnen uitvoeren en leveren in lijn met onze operationele verwachtingen,” zegt Thomas Mortensen, Hoofd Offshore Project Transportation bij Siemens Gamesa.
De twee nieuwe schepen zullen worden gebouwd op de Jiangsu Zhenjiang Shipyard in China en staan gepland voor oplevering in het voorjaar en de zomer van 2025.
Category: Wereldwijd, Windenergie