Netbeheer Nederland stelt introductie tijdsduurgebonden transportrecht net op zee voor

| 21 december 2024

Netbeheer Nederland wil een tijdsduurgebonden transportrecht introduceren voor windparken met een aansluiting op het net op zee om zo bij te dragen bij de inpasbaarheid van de geplande 21 GW wind op zee. De organisatie heeft hiervoor een voorstel ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Netbeheer Nederland heeft bij ACM een voorstel ingediend voor het wijzigen van de voorwaarden elektriciteit. Met het voorstel worden voorwaarden aan de Code Elektriciteit toegevoegd waarmee het tijdsduurgebonden transportrecht onder een aantal aanvullende voorwaarden ook toepasbaar wordt gemaakt op het net op zee.

Een tijdsduurgebonden transportrecht net op zee

Een aangeslotene op het net op zee met een vast transportrecht heeft altijd recht op zijn gecontracteerde transportcapaciteit, onafhankelijk van het tijdstip of de situatie in het net.

Met dit voorstel wil Netbeheerder Nederland een tijdsduurgebonden transportrecht introduceren voor windparken met een aansluiting op het net op zee. Met een tijdsduurgebonden transportrecht heeft een aangeslotene recht op vast transport gedurende minimaal 85% van de uren op jaarbasis. Het deel van de transportcapaciteit dat tijdsduurgebonden is kan de netbeheerder tot maximaal 15% van de tijd niet vrijgeven om zo knelpunten in het elektriciteitsnetwerk te voorkomen.

Tijdsduurgebonden transportrecht specifiek voor het net op zee

Een tijdsduurgebonden transportrecht is eerder al geïntroduceerd voor aangeslotenen op het landelijk hoogspanningsnet van TenneT. De voorgestelde tijdsduurgebonden transportrechten voor aangeslotenen op het net op zee wijken op een aantal punten af van het tijdsduurgebonden transportrecht op land.

Allereerst heeft het tijdsduurgebonden transportrecht voor aangeslotenen op zee een looptijd van maximaal tien jaar. Tien jaar na ingebruikname van de aansluiting wordt het tijdsduurgebonden transportrecht omgezet in een vast recht.

Daarnaast stelt Netbeheer Nederland voor in de specifieke tenderprocedures te bepalen wat de precieze verhouding tussen vaste en tijdsduurgebonden transportrechten is die de netbeheerder van het net op zee moet aanbieden aan aangeslotenen. In de tendervoorwaarden kan dan worden opgenomen dat een windpark met een capaciteit van 2 GW een combinatie van bijvoorbeeld 1.800 MW aan vaste transportrechten en 200 MW aan tijdsduurgebonden transportrechten aangeboden krijgt.

Ook kan in de tendervoorwaarden een mogelijkheid worden opgenomen om de tijdsduurgebonden transportrechten om te laten zetten in vaste transportrechten. In het codewijzigingsvoorstel wordt een bijdrage aan de realisatie van vraag nabij de aanlandlocatie van wind op zee benoemd als een mogelijke voorwaarde om het tijdsduurgebonden transportrecht om te kunnen zetten in een vast transportrecht.

Wat is het doel van deze codewijziging?

De achtergrond van dit voorstel is een verdubbeling van de ambities voor wind op zee naar ongeveer 21 GW rond 2030. De aanlanding van de op zee geproduceerde windenergie kan zorgen voor knelpunten op het landelijke hoogspanningsnet wanneer er onvoldoende vraagontwikkeling is in de buurt van aanlandlocaties van wind op zee. Het doel van de tijdsduurgebonden transportrechten voor aangeslotenen op het net op zee is om bij te dragen bij de inpasbaarheid van de 21 GW wind op zee.

Tijdsduurgebonden transportrechten kunnen zorgen voor een herverdeling van de kosten van de knelpunten op het landelijke hoogspanningsnet van verbruikers van het net op land naar windparken met een aansluiting op het net op zee. De mogelijkheid om tijdsduurgebonden transportrechten om te laten zetten in vaste transportrechten, kan aangeslotenen een prikkel geven om bij te dragen aan vraagontwikkeling. Bron: ACM

Tags: , , , , , , , ,

Category: Offshore windparken, Windenergie

Reacties zijn gesloten.