Eerste commerciële vrachtschip met WindWing windaandrijving gestart aan testreis
Een nieuwe technologie van windaandrijving voor vrachtschepen, de WindWing, wordt momenteel voor het eerst op open wateren getest. De technologie is het resultaat van een samenwerking tussen Cargill, BAR Technologies, Mitsubishi Corporation en Yara Marine Technologies, en moet voor het eerst geavanceerde windaandrijving naar de commerciële scheepvaart brengen om zo bij te dragen aan het terugdringen van de koolstofuitstoot in deze sector.
De WindWings zijn grote vleugelzeilen met een hoogte tot 37,5 meter die aan het dek van vrachtschepen kunnen worden bevestigd om de kracht van de wind te benutten. Cargill klopte bij BAR Technologies aan om te kijken of deze een windaandrijvingssysteem kon helpen ontwerpen om het internationale vervoer van voedsel met hun vrachtschepen te verduurzamen. Ze worden geproduceerd door industrialisatiepartner Yara Marine Technologies en zullen volgens de partners naar verwachting een gemiddelde brandstofbesparing tot 30 procent opleveren op nieuwbouwschepen, wat nog hoger zou kunnen uitvallen als ze worden gebruikt in combinatie met alternatieve brandstoffen.
Voor deze test werd de Pyxis Ocean van Mitsubishi Corporation, gecharterd door Cargill, als eerste vrachtschip uitgerust met twee WindWings. De installatie vond plaats op de COSCO scheepswerf in China. De Pyxis Ocean vaart nu op het water voor haar eerste reis.
Het WindWings-project, dat medegefinancierd wordt door de Europese Unie als onderdeel van het CHEK Horizon 2020 initiatief, biedt een retrofit oplossing dat in staat is om bestaande schepen koolstofvrij te maken. Op dit moment is 55 procent van ’s werelds bulker vloten tot negen jaar oud. Volgens de partners op een gemiddelde wereldwijde route 1,5 ton brandstof per WindWing per dag bespaard worden – met de mogelijkheid om meer te besparen op trans oceaanroutes.
Testperiode
De prestaties van de WindWings zullen de komende maanden nauwlettend in de gaten worden gehouden om het ontwerp, de werking en de prestaties verder te verbeteren. Het is de bedoeling dat de Pyxis Ocean wordt gebruikt om te kijken naar opschaling, niet alleen voor de vloot van Cargill, maar de hele maritieme industrie. BAR Technologies en Yara Marine Technologies zijn al van plan om honderden vleugels te bouwen in de komende vier jaar en BAR Technologies doet ook onderzoek naar nieuwbouwschepen met verbeterde hydrodynamische rompvormen.
“Als de internationale scheepvaart haar ambitie om de CO2-uitstoot te verminderen wil waarmaken, dan moet innovatie op de voorgrond treden. Windenergie is een bijna marginale kostenloze brandstof en de mogelijkheden om de uitstoot te verminderen, naast aanzienlijke efficiëntiewinsten in de exploitatiekosten van schepen, zijn aanzienlijk. Vandaag is het hoogtepunt van jaren van baanbrekend onderzoek, waarbij we hebben geïnvesteerd in onze unieke windzeiltechnologie en in Yara Marine Technologies een bekwame industrialisatiepartner hebben gezocht, om scheepseigenaren en -exploitanten de kans te bieden deze efficiëntieverbeteringen te realiseren,” aldus John Cooper, Chief Executive Officer van BAR Technologies.
Category: Windenergie