Windplan Groen volgende windpark dat detectietechniek toepast om rode verlichting te beperken

| 22 augustus 2024

Windplan Groen in Flevoland zet na een succesvolle testperiode met een nieuw geïnstalleerde detectietechniek nu ook de rode avond- en nachtverlichting uit. Deze zal alleen branden bij naderende vliegverkeer. Het is hiermee het eerste windpark in Nederland dat dit systeem toepast op meerdere windparken tegelijk.

Het uitzetten van de avond- en nachtverlichting volgt op een succesvolle testperiode van enkele weken, die medio juli van start ging. In die periode is getest of alle signalen goed doorkomen en of de rode lampen van de in totaal 86 windturbines van de 11 windparken in Windplan Groen ook daadwerkelijk aan gaan als kleine vliegtuigen en helikopters de turbines naderen.

“Het uitschakelen van de avond- en nachtverlichting past bij onze wens om een goede buur te zijn voor onze omgeving”, zegt Allard van der Steege, voorzitter van Windkoepel Groen, de organisatie achter de 11 windparken. “Wij snappen dat sommige omwonenden de rode lampen als overlast ervaren en hebben besloten te investeren in techniek die de lichthinder vermindert. Dat is niet verplicht maar vinden wij logisch. Daarbij zijn wij geholpen door de provincie Flevoland. Die riep voor dit soort systemen een subsidieregeling in het leven en heeft zich bij ons hard gemaakt voor de realisatie van het systeem. Dat waarderen wij.”

Niet eerder toegepast op 11 windparken tegelijk

Het naderingsdetectiesysteem van Windplan Groen – in jargon Aircraft Detection Lighting System (ADLS) – is niet uniek. Dit is ook al toegepast bij onder andere Windpark Koningspleij, Windpark Krammer en Windpark Fryslân. Het wordt nu echter voor het eerst toegepast op 11 windparken tegelijk. Windparken met allemaal verschillende eigenaren. Volgens Van der Steege laat dit de kracht zien van Windkoepel Groen, die in staat is gebleken als één groot windpark te opereren.

“Niet alleen in de ontwikkelfase en tijdens de bouw, maar ook in de beheer- en onderhoudsfase. Wij zorgen 25 jaar voor impact in de omgeving. Het is daarom goed om in die periode ook als collectief aanspreekbaar te zijn. En te blijven werken aan verbeteringen.”

Bron: Topwind

Werking systeem

Het systeem voor Windplan Groen is geleverd door Topwind, dat ook met andere windparken in gesprek is over dergelijke oplossingen. Beide partijen sloten eind vorig jaar de overeenkomst voor de levering van ADLS.  In de afgelopen periode zijn de techneuten van Topwind volop bezig geweest met de implementatie van het systeem. Er werden ontvangers op 7 van de totaal 86 windturbines geplaatst. De nodige besturingshardware werd geïnstalleerd en de verbindingen aangelegd.

De ontvangers vangen de signalen op van transponders, die standaard in vliegtuigen zitten. De ontvangers geven de data van deze signalen door aan een serverstation, dat razendsnel bepaalt waar de vliegtuigen zich bevinden. Als blijkt dat een vliegtuig dicht in de buurt van Windplan Groen komt, stuurt de server een signaal naar de centrale computer van het windpark, die op z’n beurt in een fractie van een seconde de rode lampen inschakelt op de windturbines.

Na de installatiefase volgende de officiële vliegtest die succesvol uitpakte. Dit leidde tot de belangrijke Verklaring geen Bezwaar van IL&T. Onlangs volgde een laatste trial periode met zeer positieve eindresultaten.

Multilateratie

De levering van het systeem is in nauwe samenwerking met Topwind’s partner LightGuard, een ADLS leverancier met jarenlange ervaring in buurland Duitsland. LightGuard past multilateratie toe; een door hen gepatenteerde ADLS verfijningstechniek dat de positie van een luchtvaartuig zeer exact bepaalt. Dit leidt tot nog meer “lights-off time”. Ook Windplan Groen werkt op basis van deze verfijningstechniek en dat is terug te zien in de hoge lights-off time die nu al gerealiseerd wordt. De lokale bevolking zal daar de vruchten van plukken.  Bron: Windplan Groen / Topwind

Tags: , , , , , , , , ,

Category: Onshore windparken, Windenergie

Reacties zijn gesloten.