Heerema past Thialf-kranen aan voor Oostzeeproject

Een artistieke impressie
Heerema meldde afgelopen vrijdag dat ze momenteel bezig zijn met het modificeren van Thialf-kranen die 14.200 metrische ton kunnen tillen. Het half afzinkbare kraanschip wordt klaargemaakt voor de installatie van windturbines in de Oostzee in 2022.
Heerema zal samen met Thialf 27 windturbines installeren voor het Arcadis Ost I windpark van Parkwind in de Oostzee, met behulp van hun nieuwe Rotor Nacelle Assembly (RNA) installatiemethode.
Obstakel op de route naar de Oostzee
De route tussen Heerema’s thuisbasis in de haven van Rotterdam en de projectlocatie Arcadis Ost vormt echter een uitdaging. De Thialf moet de Deense Storebaeltbrug passeren, ook wel bekend als de Zwaan. Deze brug verbindt de Deense eilanden Seeland en Funen en heeft een doorvaarthoogte van 65 meter, terwijl de afstand tussen de drijvers van de Thialf en de bovenkant van de A-frames van het schip maar liefst 105 meter bedraagt.
Aanpassing A-frame
Om ervoor te zorgen dat de Thialf de Oostzee kan bereiken zonder de integriteit van de 14.200 ton zware kranen aan te tasten, besloot Heerema de A-frames van de Thialf aan te passen.
De aanpassing van de A-frames vindt momenteel plaats in de haven van Rotterdam. Deze actie is mogelijk omdat de A-frames van Thialf al scharnierbare hoeken hebben waarin het door NOV op maat ontworpen semi-permanente verstelsysteem kan worden geplaatst. Met behulp van dit systeem kan Heerema de kranen van Thialf laten zakken en de A-frames inklappen om, in combinatie met ballast tussen het schip en de Storebaeltbrug, voldoende luchtspleet te creëren. Nu Thialf in de regio gaat werken is de hijscapaciteit met zo’n 10.000 ton toegenomen
Het project was een inspanning van de Heerema Groep, aangezien de Heerema Fabrication Group’s Opole Yard het grootste deel van het fabricagewerk voor haar rekening nam. Het team fabriceerde ongeveer 150 ton aan constructies die nodig waren voor de aanpassing. Bron: Heerema
Category: Wereldwijd