Vestas start pilot met Sustainable Aviation Fuel bij helikoptertransfers van en naar windpark in de Oostzee

| 23 mei 2024

De Deense windturbinefabrikant Vestas gaat in 2024 een proefproject uitvoeren met Sustainable Aviation Fuel (SAF) op het windpark Baltic Eagle in de Oostzee. Het project houdt in dat technici van Vestas en bemanning van hefschepen voor het vervoer van en naar het windpark tijdens de bouwfase gebruik maken van helikopters die deels worden aangedreven door SAF.

SAF is een brandstof die wordt gemaakt van bioafval zoals afgewerkte bak- en braadolie of talg. Omdat SAF de broeikasgasemissies tijdens de levenscyclus van vliegreizen kan helpen verminderen, wordt het algemeen beschouwd als een duurzamer alternatief voor conventionele vliegtuigbrandstof.

Het proefproject is gepland tot september 2024. Helikopterdienstverlener HeliService zal helikopters van Leonardo S.p.a. gebruiken die op ongeveer 40% SAF vliegen, geleverd door DCC & Shell Aviation Denmark A/S. Een bijmengpercentage van 40 procent SAF ligt dicht bij het hoogst mogelijke bijmengpercentage dat momenteel is toegestaan. Het is de eerste keer dat helikopters met SAF als brandstof met zo’n hoog bijmengpercentage voor een heel deel worden gebruikt tijdens de constructiefase van een offshore windpark, zo meldt Vestas.

Er wordt een CO2-besparing van ongeveer 32 procent per vlucht verwacht in vergelijking met het gebruik van een standaardhelikopter die wordt aangedreven door conventionele straalvliegtuigbrandstof. Vestas zal het effect van de SAF na afloop van het proefproject evalueren.

Het initiatief is in lijn met de duurzaamheidsstrategie van Vestas, die onder meer inhoudt dat in 2030 alle eigen activiteiten CO2-neutraal zijn en dat de uitstoot in de eigen toeleveringsketen met 45 procent per gegenereerde MWh vermindert. Bron/afbeelding: Vestas

 

 

Tags: , , , , , , ,

Category: Wereldwijd

Reacties zijn gesloten.