Damen Shipyards ontvangt order voor 8 offshore wind schepen van Purus Wind
Offshore wind services provider Purus Wind heeft acht schepen besteld bij Damen Shipyards. De order betreft de bouw en levering van 4 Damen Fast Crew Supplier (FCS) 2710 Hybrid, 3 Damen FCS 3210 Hybrid Crew Transfer Vessels (CTV’s) en een 90 meter lang Construction Service Operation Vessel (CSOV).
De FCS 3210 en de CSOV zullen niet alleen worden uitgerust voor ultralage emissieactiviteiten, maar zijn ook ontworpen om te zijner tijd te worden opgewaardeerd tot methanolmotoren. De bestelling maakt deel uit van de strategie van Purus Wind om een toonaangevende leverancier te zijn van koolstofarme offshore windsupportschepen.
Het is ook een voortzetting van hun relatie met Damen Shipyards na eerder al launching klant geweest te zijn van de FCS 2710 en de FCS 2710 Hybrid, en nu de FCS 3210 Hybrid. Voor het bedrijf zijn het zijn eerste hybride schepen met de mogelijkheid om over te schakelen op methanol.
Crew transfer
De nieuwe Hybrid FCS 2710’s voegen zich bij de drie andere Hybrids die Purus Wind’ dochteronderneming High-Speed Transfers in de tweede helft van 2022 bij Damen hebben besteld. Ze zullen worden bijgewerkt met de nieuwste ontwerpaanpassingen zoals een verbeterde indeling van de stuurhutramen en de brugconsole. De twee-assige rompvorm zorgt voor goede stabiliteit en brandstofbesparing en biedt uitgebreide dekruimte en accommodatie.
De grotere FCS 3210’s zijn een nieuw ontwerp met dezelfde dubbel-assige rompvorm en delen veel van dezelfde kenmerken als de FCS 2710. Net als bij de nieuwe FCS 2710 is een hybride accupakket voor emissievrij varen in het ontwerp geïntegreerd. De grotere lengte zorgt voor extra ruimte voor bemanning en passagiers, waardoor het comfortabeler is tijdens de vaart. Er is ook ruimte gereserveerd voor een eventuele overschakeling op methanol als brandstof.
Een uitlaatgasnabehandelingssysteem is inbegrepen om ervoor te zorgen dat de schepen voldoen aan IMO Tier III. De FCS 3210’s zijn ontworpen voor langere afstanden om windparken verder van de kust te bedienen en bieden de mogelijkheid om langer op zee te blijven. High Speed Transfers heeft zijn operationele ervaring vanaf het begin bijgedragen aan het ontwerp en de engineering van de FCS 3210 om ervoor te zorgen dat het een nieuw niveau van capaciteit voor zijn klasse vaststelt.
Construction Service Operation Vessel
Het nieuwste schip in de 90 meter lange Damen CSOV-serie is zeer veelzijdig en kan tot 120 personen comfortabel vervoeren voor maximaal dertig dagen. Naast het diesel/elektrisch voortstuwingssysteem en de accu-array, omvatten de innovatieve kenmerken een rompontwerp dat bijna symmetrisch is voor en achter onder de waterlijn, waarop Damen’s DPX-Drive zal worden gemonteerd. Deze heeft vier identieke boegschroeven – twee voor en twee achter – voor zeer nauwkeurig manoeuvreren en stationair houden.
Andere kenmerken zijn de goede stabiliteit dankzij het ontwerp, dat verder wordt versterkt door een grote anti-roll tank. Een bewegingsgecompenseerd gangboord en een kraan zorgen voor een soepele overdracht van personeel en materieel. Net als bij de CTV’s is er ruimte gereserveerd voor extra batterijcapaciteit als en wanneer die nodig is en het zal ook worden voorbereid voor zowel de conversie naar methanolmotoren als voor het offshore opladen. Bron: Damen
Category: Windenergie