Ørsted en DSV testen inzet vrachtdrones in offshore windparken
Deens energiebedrijf Ørsted gaat samen met DSV, een Deens wereldwijd opererende transport- en logistiekbedrijf, de rol van vrachtdrones in het duurzame transport van reserveonderdelen en gereedschap in windparken testen. Dit doen zij eerst in het offshore windpark Anholt bij Denemarken.
Offshore windparken bevinden zich meestal ver van de kust, en de onderhoudstechnici en de nodige reserveonderdelen worden meestal per schip vervoerd. Technici brengen hun gereedschap mee en de onderdelen die het vaakst nodig zijn voor de windturbines, maar als er speciale reserveonderdelen nodig zijn, moeten ze terug naar het vasteland om die te halen. Dit is duur en tijdrovend, waardoor de reparaties vaak uitgesteld worden tot de volgende dag.
Als alternatief kunnen vrachtdrones logistieke ondersteuning bieden, vooral voor kleine reserveonderdelen, en zo bijdragen tot een veel snellere herstart van de windturbines.
Klaus Baggesen Hilger, Head of Operations Digital & Innovation bij Ørsted, zei:
“Bij Ørsted onderzoeken we voortdurend nieuwe mogelijkheden om de uitvaltijd van windturbines te minimaliseren en de productie van hernieuwbare energie te verhogen. Samen met DSV heeft Ørsted een initiatief gelanceerd om het onderdelenmagazijn dichter bij de servicetechnici te brengen en er zo voor te zorgen dat de windturbines sneller weer online zijn. De drones worden aangedreven door hernieuwbare elektriciteit en zullen autonoom naar het offshore onderstation vliegen, maar we hopen de drones in een later stadium te kunnen testen op vluchten naar de windturbines. Door snel en efficiënt de reserveonderdelen te kunnen leveren die nodig zijn voor reparaties, kan de stilstandtijd van windturbines worden beperkt, waardoor de productie van schone energie toeneemt. Tegelijkertijd wordt de behoefte aan transport per schip verminderd, evenals de koolstofuitstoot door de exploitatie van offshore windparken.”
DSV maakt al gebruik van drones in zijn eigen logistieke centra en ziet potentiële kansen in het gebruik van dronetechnologie in nieuwe contexten.
Peter Matthiesen, Hoofd Innovatie & Digitale Producten bij DSV, zei:
“Bij DSV werken we voortdurend aan het creëren van optimale supply chains voor onze klanten, dus het was voor ons een goede gelegenheid om met Ørsted samen te werken aan het optimaliseren van hun supply chain van de wal naar offshore windparken. Het is snel, kosteneffectief en hernieuwbaar, dus we kijken uit naar het uitvoeren van de testvluchten.”
De overzeese proeven van Grenaa naar Anholt zijn de eerste in hun soort, en de samenwerking tussen Ørsted en DSV zal de mogelijkheden verkennen voor het gebruik van drone-technologie op zee.
Over de testvluchten
De testvluchten duren twee weken, waarin de drone zal aantonen dat deze in staat is om componenten te leveren van Ørsted’s operationele basis in de haven van Grenaa naar het offshore onderstation 25 km op zee en, mogelijk, naar de windturbines. De proeven zullen worden uitgevoerd met een elektrische drone met een bereik van 100 km en een laadvermogen van 2,5 kg. Het doel van de proeven is te testen of vrachtdrones kunnen dienen als een realistische logistieke aanvulling voor de vele offshore windparken van het bedrijf die in bedrijf zijn.
DSV heeft de diensten ingeroepen van de Zwitserse drone-leverancier RigiTech en de Deense operator Holo, die beide gespecialiseerd zijn in autonome mobiliteitsoplossingen. RigiTech en Holo zullen beide de testvluchten met drones ondersteunen. Bron: Ørsted
Category: Wereldwijd