Rotterdam World Gateway investeert als eerste Europese deepsea terminal operator in walstroom

| 29 februari 2024

Containerterminal Rotterdam World Gateway (RWG) heeft aangekondigd om als eerste Europese deepsea terminal operator te investeren in walstroom. De gehele kade zal uitgerust worden om alle schepen te gaan voorzien van walstroom.

vlnr: Boudewijn Siemons (Havenbedrijf Rotterdam), Robert Simons (Gemeente Rotterdam) & Ronald Lugthart (RWG)

De eerste ligplaatsen zullen naar verwachting vanaf 2026 van walstroom voorzien zijn. RWG loopt hiermee vooruit op de Europese regelgeving. Die schrijft voor dat in 2030 alle container-, passagiers- en cruiseschepen groter dan 5.000 bruto ton in de Europese havens gebruik dienen te maken van walstroom. RWG kiest ervoor om de installatie van de walstroomvoorzieningen zelf te ontwerpen, te financieren en te bouwen.

Volledig CO2-neutraal opereren

RWG geeft hiermee verdere invulling aan zijn ambitie om volledig CO2-neutraal te opereren. De terminal van RWG is al volledig geautomatiseerd en CO2-neutraal. Door de aanleg van de walstroomvoorziening zullen ook de schepen aan de kade geen fijnstof, stikstof en CO2 meer uitstoten. Daarnaast zorgt de voorziening voor een vermindering van geluid.

“De investering in walstroom is een cruciaal onderdeel in het investeringsprogramma van RWG, met als doel een emissievrije op- en overslag van containers. Door middel van walstroom en andere faciliteiten die bijdragen aan de energietransitie creëren wij samen met onze klanten en andere stakeholders de mogelijkheden om dit strategische doel op korte termijn te bereiken.” – Ronald Lugthart, CEO van RWG

Samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam

Havenbedrijf Rotterdam en RWG hebben een intentieverklaring getekend waarin afspraken zijn gemaakt over het delen van kennis en data over de aanleg en het gebruik van walstroom en de benodigde civiele werkzaamheden aan de kademuren en fenders die uitgevoerd moeten worden.

Gemeente Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam werken samen om de zeevaart versneld walstroom te laten gebruiken in de haven van Rotterdam. Het doel is dat in 2030 een groot deel van de zeeschepen ‘aan de stekker’ gaat als ze aan de kade liggen. Dieselgeneratoren kunnen dan uit, wat goed is voor de luchtkwaliteit en de CO2-uitstoot. Samen met de bedrijven in de haven en de rederijen wordt er de komende jaren met een reeks projecten ingezet op een versnelling en opschaling van walstroom. Bron: Port of Rotterdam

Tags: , , , ,

Category: Windenergie

Reacties zijn gesloten.